Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Du är här:  Info om vårt Bredband <> Bredband support <> FAQ Bredband

Vanliga Frågor & Svar om vårt Bredband

Hittar du inte svar på det du undrar över är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst.

  • Den 3:e oktober 2023 upphörde Värnamo Energis mejltjänst!
    Har du fått ett mejl eller brev från oss om detta, så innebär det att du har ett (eller flera) registrerade Webmejlkonton hos Värnamo Energi.  

    Från detta datum kan du inte längre logga in på ditt mejlkonto, skicka och ta emot mejl eller komma åt din inkorg då kontot avslutats och mejladressen upphört hos Värnamo Energi.

    • Vill du behålla mejladressen och dina mejl, kan du registrera flytt av mejladressen hos den lokala leverantören Netic. Netic tar 300 kr/år för sin mejltjänst, vill du flytta mer än en mejladress tilkommer 60 kr/år extra per adress.
      Länk: Här registrerar du flytt till Netic


    • Vill du göra en helt ny mejladress, kan du göra det via exempelvis Gmail eller Outlook.
      Observera att du då INTE behåller den gamla adressen eller mejl som tillhör den.
      Länk: Här skaffar du en ny Gmail-adress
      Länk: Här skaffar du en ny Outlook-adress

  • Under pågående abonnemang kan du både höja och sänka hastigheten enkelt om du loggar in på Mina sidor. Du kan ändra din hastighet en gång per dygn. Kostnaden justeras så du betalar per dag efter den hastighet du har.

  • Är du befintlig kund hos oss ska du alltid börja med att logga in på vår hemsida! Efter att du har loggat in på hemsidan blir din adress synlig i ett blått fält långt upp på sidan. Kolla att rätt adress är vald i det blåa fältet. Gå sedan vidare till rubrikerna bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ till de tjänster du vill ha på adressen som är vald i blåa fältet. 

  • Beställning av el måste göras 1 kalendermånad före inflytt! Om du glömmer beställa ett elnätsabonnemang i tid, finns risk att elen i din nya bostad blivit avstängd när den som bodde i bostaden före dig flyttade ut. Om elen blivit avstängd kommer du bli debiterad en avgift för återanslutning enligt gällande prislista för elnätsanslutning.

    Om du glömt att beställa bredband i god tid före inflytten finns risk att det tar tid att starta igång ett bredbandsabonnemang. Hur snabbt bredband och tv kan startas upp efter en beställning varierar på olika adresser. 

  • Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte betalar kommer du få en påminnelsefaktura plus en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.

    Om bredband och/eller tv inte betalas i tid kommer tjänsterna stängas av.

  • Hastigheten du får ut beror på många olika faktorer. Innan du felanmäler till oss behöver du försäkra dig om att problemet inte är hemma hos dig. Kontrollera därför din hastighet direkt på ditt uttag för inkommande internet.

    Följande länk ger bra tips för snabbare WIFI, bl a hur du mäter din hastighet på ett korrekt sätt: Surfa snabbare. 

     

Fler frågor och svar

.