FAQ Korta Frågor & svar

Hej det här är vår FAQ-sida där vi samlat de vanligaste frågorna. Du kan filtrera på område och kategori. Finns inte din fråga här, kan du prova du prova att söka med förstoringsglaset längst upp på sidan, då söker du på hela sajten och får fler svar!

  • Vi har skickat ut brev till de elnäts-kunder som har s.k rundstyrning (en äldre teknik för att styra förbrukningen på det lokala elnätet vid hög belastning. Reservdelar och komponenter tillhandahålls inte längre)
    Nu tar vi bort systemet för rundstyrning och därmed upphör den tariffen (priset) 2022-12-31.

    Du som fått detta brev kommer därmed att flyttas över till den prislista för elabonnemang som heter Enkeltariff med samma säkringsstorlek som tidigare.
    Vilken säkringsstorlek du har ser du på din faktura. Klicka på länken för att se prislistan för elabonnemang: Elnät - Abonnemangsavgifter

    Vill du ändra din säkringsstorlek kontaktar du en elinstallatör som utför arbetet. Elinstallatören meddelar därefter oss. Ändring av säkringsstorlek bekostar du själv.

     

    Har du fått ett brev men inte har rundstyrning längre, kan du bortse från utskicket

  • Nu är det många som hör av sig till oss om att få veta sin elförbrukning med anledning av informationen om kontantstöd.

    För att ta reda på din elförbrukning under en viss period så hänvisar vi just nu till "mina sidor" på vår hemsida

    Notera att du ser bäst på dator eller läsplatta.

    Se länk för beskrivning hur du går tillväga
    Så ser du din förbrukning på Mina sidor - Värnamo Energi (varnamoenergi.se)

  • Just nu är elpriset per kWh mycket högt. Även om din förbrukning inte har ökat jämfört med tidigare, så gör det höga elpriset att din faktura blir mycket högre.

  • Just nu erbjuder vi inte nyteckning av fasta elavtal på grund av att det är för osäkert och svårt läge på elbörsen.
    Vår ambition är att i framtiden ha fasta avtal igen så fort elmarknaden har stabiliserat sig.

    OBS! Befintliga kunder som har pågående fasta elavtal där bindningstiden inte löpt ut ännu, fortsätter att ha kvar sitt fasta pris tills bindningstiden löpt ut. 

  • Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte kan betala, så rekommenderar vi att du omedelbart kontaktar Värnamo Energi för att se om det finns möjlighet att få ett uppskov. Ett tillfälligt uppskov kan maximalt beviljas en gång per år, men du måste då kontakta Värnamo Energi snabbt!

    Ring vår kundtjänst på 0370-69 41 00 för att diskutera eventuellt uppskov. OBS! Om du inte betalar fakturan i tid och inte heller kontaktar oss snabbt, så kommer du få en påminnelsefaktura i pappersform med posten från vår samarbetspart Riverty, du kommer då även behöva betala en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.

    Tänk på! Tyvärr tror vi att de dyra elpriserna kommer hålla i sig under lång tid framöver, så att be om ett uppskov kan vara en temporär lösning som ställer till det mer för dig framöver. Eftersom du då nästa månad måste betala både nästa månadsfakura och den som inte betalats till fullo föregående månad. 

    Vi är ledsna över att elpriserna är så höga just nu, men det är tyvärr inget Värnamo Energi kan råda över. De höga elpriserna beror på olika omvärldsfaktorer såsom kriget i Ukraina, brist på gas, liten fyllnadsgrad i vattenmagasinen, dålig överföringskapacitet i elnäten, höga bränslekostnader  och allmän oro på börsen. 

  • Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte betalar kommer du få en påminnelsefaktura plus en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.

    Om bredband och/eller tv inte betalas i tid kommer tjänsterna stängas av.

  • Är du kund hos oss ska du logga in på hemsidan, då hittar du alla dina fakturor på Mina sidor. (Notera att du måste varit kund en hel kalendermånad innan du kan se några fakturor, eftersom vi fakturerar i efterskott).

    Du kan läsa mer om din faktura, Kivra, Autogiro, E-faktura, Betalningspåminnelse, Inkasso, mm, på samlingsidan Fakturafrågor

  • Ja, nästan alla mätare i Sverige klarar timmätning. Nätägaren bestämmer vilken avräkningsmetod du har och de har upp till tre månader på sig att göra en ändring.

    Alla som har nätägare Värnamo Elnät har mätare som klarar timmätning. Värnamo Elnät kommer under 2023 byta ut alla elmätare till nya uppdaterade mätare som klarar alla de krav som kommer ställas på mätningar framöver. Bytet sker enligt tidplan och du som kund kommer meddelas i god tid när det är din tur för mätarbyte. Med de nya mätarna så finns möjlighet att aktivera HAN-port.

    Ändring från månadsmätning till timmätning gör du enklast genom att kontakta det bolag som du har elhandelsavtal med. Då ombesörjer de att ändringen sker så snart som möjligt.

  • E-faktura beställer du enklast direkt in din egen internetbank.

    Logga in i din internetbank och leta upp e-faktura. Oftast hittar du information om e-faktura under samma flik där du betalar dina fakturor. Sök sedan efter Värnamo Energi AB. Signera genom BankID eller annan elektronisk legitimation. Klart!

    När din bank handlagt e-faktura registreringen skickar de info till oss på Värnamo Energi och inom en vecka har vi ändrat vår faktureringsrutin så att du fortsättningsvis får en digital e-faktura istället för pappersfaktura.

  • Har du skaffat e-faktura via din internetbank, så kan du i din internetbank lägga till funktionen "Automatisk betalning". Betalningen av ditt fakturabelopp dras då automatisk från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen.

    Har du "pappersfaktura", så kan du beställa autogiro hos ditt lokala bankkontor. När du beställer autogiro via din bank kommer funktionen i gång meddetsamma. 

  • Ska du byta bank? Då måste du beställa e-faktura på nytt i din nya bank. Om du inte anmält e-faktura i din nya bank, så kommer dina e-fakturor inte komma rätt. Värnamo Energi vet inte om att du har bytt bank. Du måste alltså själv göra ändringen i din nya bank, annars kommer detta resultera i betalningspåminnelser! 

  • Ska du byta bank? Då måste du beställa autogiro på nytt i din nya bank. Om du inte anmält autogiro i din nya bank, så kommer dina fakturor inte bli betalda automatiskt. Värnamo Energi vet inte om att du har bytt bank. Du måste alltså själv göra ändringen i din nya bank, annars kommer detta resultera i betalningspåminnelser! 

  • Så fort du skaffar en digital Kivra brevlåda (för att tex ta emot ett digitalt Covid-intyg, eller få info om skatteåterbäring, mm), så kommer fortsättningsvis även fakturor och viktiga dokument från myndigheter och många företag automatiskt att hamna i din digitala Kivra-brevlåda. 

    Om du INTE vill att din faktura från Värnamo Energi ska hamna i Kivra, så måste du själv ställa in i din Kivra-app att Värnamo Energi fakturorna INTE ska hamna där. Vi kan inte göra inställningar in i din personliga Kivra-brevlåda åt dig, men på vår hemsida finns en utförlig instruktion hur du går till väga. 

    Länk: Läs mer om Kivra

  • Är du ny kund? Vad roligt att du vill bli kund hos oss! Gå till bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ! Du kommer bli ombedd att ange din adress, det beror på att utbud och priser varierar på olika adresser. 

    (Är du kund hos oss sedan tidigare? Då ska du alltid logga in på hemsidan FÖRST innan du beställer något!)

  • Är du befintlig kund hos oss och vill avsluta dina avtal? - Då ska du logga in på hemsidan. Gå sedan till Mina sidor och avsluta alla aktiva tjänster på din adress. Adressen blir synlig i ett blått fält efter att du har loggat in på hemsidan. 

  • Är du befintlig kund hos oss ska du alltid börja med att logga in på vår hemsida! Efter att du har loggat in på hemsidan blir din adress synlig i ett blått fält . Kolla att rätt adress är vald i det blåa fältet. Gå sedan vidare till bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ till de tjänster du vill ha på just den adressen.  

  • Är du befintlig kund hos oss och redan har avtal på en adress, men nu vill du beställa tjänster på en helt ny adress (till exempel till sommarstugan)? - Då ska du först logga in på hemsidan. Klicka sedan på "Byt Adress" i det blå fältet som blir synligt efter att du har loggat in på hemsidan. Därefter lägger du till den nya adressen. Gå sedan vidare till bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ de tjänster du vill ha på den nya adressen.

  • Vid separation, och om en av er ska bo kvar, så behöver ni kolla vem som står för avtalen. Om det är den person som avser bo kvar som står för avtalen, behöver ni inte göra någonting.

    Men, om det är den person som avser att flytta ut, som står för avtalen, så måste i kontakta kundservice på telefon 0370-694100 så hjälper vi er att flytta över avtalen till den som ska bo kvar.

  • Om du avslutat ditt elnätsabonnemang och/eller elhandelsavtal i tid (1 kalendermånad före flytt), så ser vi till att ditt elnätsabonnemang och elhandelsavtal avslutas på den dag du anger som överlåtelsedatum. Din elmätare och eventuell fjärrvärmemätare kommer läsas av på överlåtelsedagen. Senast månaden efter slutavläsningen får du slutfakturan på elnät, elhandel och fjärrvärme. Slutfaktura på dina bredbands- och/eller tv-tjänster får du efter att du avslutat tjänsterna samt efter att uppsägnings- och eventuell bindningstid löpt ut.

    OBS! Vi kommer skicka slutfakturorna till din gamla adress om du inte kontaktar oss och meddelar att du vill att de ska skickas till en annan adress.

  • Du måste säga upp dina avtal senast 1 kalendermånad i förväg! Elnät, elhandelsavtal, fjärrvärme, bredband och tv-tjänster upphör efter din uppsägning så snart uppsägningstiden och eventuella bindningstider (på bredband) löpt ut. 

    Den som tecknat ett avtal är betalningsansvarig tills avtalet sagts upp och eventuella uppsägnings och bindningstider löpt ut. Avtal upphör inte automatiskt och skulder skrivs inte av bara för att du har flyttat. Så glöm inte att avsluta avtalen i god tid innan du flyttar!

  • Beställning av el måste göras 1 kalendermånad före inflytt! Om du glömmer beställa ett elnätsabonnemang i tid, finns risk att elen i din nya bostad blivit avstängd när den som bodde i bostaden före dig flyttade ut. Om elen blivit avstängd kommer du bli debiterad en avgift för återanslutning enligt gällande prislista för elnätsanslutning.

    Om du glömt att beställa bredband i god tid före inflytten finns risk att det tar tid att starta igång ett bredbandsabonnemang. Hur snabbt bredband och tv kan startas upp efter en beställning varierar på olika adresser. 

  • Kontakta vår kundservice på telefon 0370-694100 så hjälper vi till med allt praktiskt runt el-, fjärrvärme-, bredbands- och tv-avtal som funnits hos oss.

    Efter att vi fått meddelande om dödsfall så upphör avtalen som den avlidne hade. Om du är efterlevande som vill bo kvar, så måste du teckna nya avtal i ditt namn. Om avtalen istället ska flyttas över till ett dödsbo behöver vi veta vart fakturan ska skickas. Ring oss!

  • För att streama behöver du ha ett programkort samt ett abonnemang på Grundpaketet (antingen ett eget villabonnemang eller via din hyresvärd).
    Du behöver även ha en streamingenhet (till exempel: en smartmobil, eller en surfplatta, eller en tv-apparat som fungerar att ansluta till en Apple TV eller en Google TV).
    Därefter följer du stegen 1-3 nedan:

    1. Aktivera ditt FinnvedenMedia-playkonto
    (det gör du bara en gång oavsett antal enheter du tänkt streama med).

    2. Ladda ner FinnvedenMedia-appen i de streamingenheter du vill streama med
    (du kan ladda ner och använda appen i max 10 enheter och streama med 4 enheter samtidigt).

    3.
    Klart! Nu kan du börja streama!


    Länk: Köpa programkort & tv-abonnemang
    Länk: Aktivera mitt playkonto
    Länk: Ladda ner appen i mina streamingenheter
    Länk: Användarguide så funkar appen

  • Under pågående abonnemang kan du både höja och sänka hastigheten enkelt om du loggar in på Mina sidor. Du kan ändra din hastighet en gång per dygn. Kostnaden justeras så du betalar per dag efter den hastighet du har.

  • För att streama behöver du en så kallad "streamingenhet" som du laddar ner FinnvedenMedia-appen i. Exempel på streamingenheter som är kompatibla med appen är: en iPhone, en iPad, en android surfplatta, en android smartmobil, en Google TV med chromecast som kopplas ihop med din tv-apparat, eller en Apple TV som kopplas ihop med din tv-apparat (ska du casta till din tv-apparat behöver tvn vara så ny att det går att casta till den, se din tv-apparats instruktionsbok). Värnamo Energi säljer inte tv-apparater eller streamingenheter, dessa köper du själv. 

    Länk: Se exempel på streamingenheter samt info hur jag gör för att ladda ner appen i dem

  • Hastigheten du får ut beror på många olika faktorer. Innan du felanmäler till oss behöver du försäkra dig om att problemet inte är hemma hos dig. Kontrollera därför din hastighet direkt på ditt uttag för inkommande internet.

    Följande länk ger bra tips för snabbare WIFI, bl a hur du mäter din hastighet på ett korrekt sätt: Surfa snabbare. 

     

  • En streamingenhet behövs för att kunna "streama" kanaler. Exempel på streamingeneheter som funkar att streama våra kanaler med är: en Google TV med chromecast, en Apple TV, en vanlig smartmobil eller en surfplatta. På infosidan "streamingskola" berättar vi mer om skillnader och likheter med de olika enheterna samt tipsar var du kan köpa dem. Värnamo Energi säljer inte streamingenheter det köper du själv. 
    Länk: Gå till streamingskolan

  • Om du bara vill se kanalerna som ingår i Grundpaketet analogt på din TV-apparat så behövs inget
    programkort. Om du vill se kanaler i HD, kunna streama kanaler eller vill lägga till extra kanalpaket behövs programkort och utrustning.

  • Ett programkort kostar 29 kr/mån, 12 kalendermånaders bindningstid. I normala fall tillkommer aktiveringskostnad, men under en tidsbegränsad period from 2022-05-01 fram till 2022-12-31 har vi kampanjpris på programkort, CA-moduler och digitalboxar.

    Länk: Läs om kampanjpris på programkort och utrustning

    (Ordinariepris på programkort är engångs startkostnad på 295 kr/st samt en löpande månadskostnad på 29 kr/mån per styck. Du får köpa max 5 programkort. Du behöver även ha mottagningsutrustning att stoppa programkortet i, antingen en CA-modul eller en digitalbox. I normala fall tillkommer kostnad för mottagningsutrustning men just nu har vi kampanj och bjuder även på utrustningen utan extra kostnad vid köp av programkort).

  • För att titta Grundpaketets kanaler digitalt eller för att se HD-sändning, samt för att kunna välja till fler kanaler från Värnamo Energis extra kanalutbud, så måste du ha ett programkort. Du behöver även ha en mottagningsutrustning (antingen en CA-modul eller en digitalbox) att sätta programkortet i. En CA-modul används av dig som har en TV med stöd för CI+. OBS! Har du en äldre TV som saknar stöd för CI+ så fungerar det inte att ha en CA-modul utan då behöver du sitället ha en digitalbox.

    För mer info se vår sida om programkort & utrustning.

  • Tyvärr har Telia, som numer äger C More, beslutat att UEFA Champions League endast skall tillgängliggöras för kunder som har avtal direkt med Telia eller C More. Detta betyder att ingen annan operatör i dagsläget har tillgång till UEFA Champions league, vilket vi såklart beklagar.

  • Kontrollera att e-postkontot på datorn, telefonen eller surfplattan är korrekt konfigurerade enligt vår guide.

    Vanliga fel: fel lösenord på utgående e-postserver, fel port eller fel autentiseringsmetod.

    Länk till guiderna finns här

    Sökord: e-post; atmail; webmail; outlook; iphone; 

  • Kontrollera om problemet finns hemma hos dig eller i leveransen till dig.

    Har du en dator med nätverksuttag kan denna med fördel anslutas med nätverkskabel direkt på inkommande internetuttag. Din router bör ha en lampa som ska lysa om den är ansluten till internet.

    Har datorn/routern internet finns problemet hos dig och du behöver felsöka mer själv.

    Sökord: WIFI; internet; avbrott; router; nätverk; bredband

  • Ja. Under pågående abonnemang kan du både höja och sänka hastigheten enkelt om du loggar in på Mina sidor. Du kan ändra din hastighet en gång per dygn. Kostnaden justeras så du betalar per dag efter den hastighet du har.

    Sökord: hastighet; ändra

  • Värnamo Energi tar emot gruppbesök då dessa bokats i förväg och om gruppens önskemål om datum och tid för besöket stämmer överens med Värnamo Energis möjligheter att ta emot gruppen. Vår ambition är att vara tillgängliga och öppna och tillgodoser, i den mån vi kan, våra kunders, allmänhetens, skolors, föreningars och företags önskemål om att besöka bolaget. 

    Länk: Boka studiebesök

  • Är du befintlig kund hittar du information om ditt elavtal om du loggar in på hemsidan, då bli Mina sidor synligt och där hittar du dina elavtal.

    Är du ny kund klickar du på elavtal i huvudmenyn så kommer du till en separat sida där du kan teckna elavtal, se elpriser och läsa artiklar som hjälper dig välja elavtal.

  • All information om ditt fjärrvärmeavtal finns om du loggar in på Mina sidor.
    Är du ny kund klickar du på Fjärrvärme i huvudmenyn så kommer du till en separat sida där du kan beställa fjärrvärme eller se priser och annan information.

     

    KOLLA HÄR

  • All information om ditt elnätsavtal finns om du loggar in på Mina sidor.
    Är du ny kund klickar du på Elnät i huvudmenyn så kommer du till en separat sida där du kan beställa elnätsabonnemang eller se priser och annan information.
  • Kontrollera att det finns ledigt utrymme på e-postkontot. Detta kan göras genom att logga in på vår webmail genom länken http://mail.varnamo.net med e-postadressen och tillhörande lösenord, sedan klicka på inställningar och kontrollera kvot. Administration av e-posten görs på "Mina sidor" på varnamoenergi.se

    För mer info se vår videoguide runt vår webmail: https://youtu.be/5GtdMGBckRY

    Sökord: webmail; rensa; ta bort e-post; atmail

  • Bara en av er kan stå som juridiskt och betalningsmässigt ansvarig för elnätsabonnemanget och för elavtalet. Om ni vill ha fjärrvärme måste även fjärrvärmeabonnemanget tecknas av samma person som står för elnätsabonnemanget och elavtalet.

    Allra smidigast för både dig och din sambo/dina medboende är det – om ÄVEN eventuella bredbands- och TV-tjänster tecknas av samma person – men det finns inget krav på detta.

    Dvs om ni vill dela upp betalningsansvaret för tjänsterna, så kan en stå för – elnät, elavtal & fjärrvärme – och den andra stå för bredband & TV.

    MEN Tänk på! Det blir allra mest praktiskt om endast EN person i hushållet står för ALLA avtal med Värnamo Energi, eftersom all information om hushållets tjänster då samlas på en och samma avtalspart. Det blir då enklare att överblicka och ändra hushållets tjänster på Värnamo Energis hemsida.