FAQ - Hur kan jag sänka mina elkostnader, jag vill se energispartips
Vi ger bra tips på hur du kan sänka dina energikostnader på en separat sida.
Länk: Energirådgivning
Hittar du inte svar på det du undrar över är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Vi ger bra tips på hur du kan sänka dina energikostnader på en separat sida.
Länk: Energirådgivning
Är du ny kund? Vad roligt att du vill bli kund hos oss! Gå till bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ! Du kommer bli ombedd att ange din adress, det beror på att utbud och priser varierar på olika adresser. Länk: Ange din adress
Är du kund hos oss sedan tidigare? Då ska du alltid logga in på hemsidan FÖRST innan du beställer något!
Är du befintlig kund hos oss och vill avsluta dina avtal?
- Då ska du först du logga in på hemsidan. Gå sedan till Mina sidor och avsluta alla aktiva tjänster på din adress. Din utflyttningsadress blir synlig i ett blått fält efter att du har loggat in på hemsidan.
Om du har avtal hos oss och vill flytta med dem till din nya adress, så behöver du ringa kundservice 0370-69 41 00. Så kollar vi upp åt dig om du kan flytta med några av din gamla avtal till den nya adressen.
Är du befintlig kund hos oss ska du alltid börja med att logga in på vår hemsida! Efter att du har loggat in på hemsidan blir din adress synlig i ett blått fält långt upp på sidan. Kolla att rätt adress är vald i det blåa fältet. Gå sedan vidare till rubrikerna bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ till de tjänster du vill ha på adressen som är vald i blåa fältet.
Är du befintlig kund hos oss och redan har avtal på en adress, men nu vill du beställa tjänster på en helt ny adress (till exempel till sommarstugan)?
- Då ska du först logga in på hemsidan. Klicka sedan på "Byt Adress" i det blå fältet som blir synligt efter att du har loggat in på hemsidan. Därefter lägger du till den nya adressen. Gå sedan vidare till bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ de tjänster du vill ha på den nya adressen.
Bara en av er kan stå som juridiskt och betalningsmässigt ansvarig för elnätsabonnemanget och för elavtalet. Om ni vill ha fjärrvärme måste även fjärrvärmeabonnemanget tecknas av samma person som står för elnätsabonnemanget och elavtalet.
Allra smidigast för både dig och din sambo/dina medboende är det – om ÄVEN eventuella bredbands- och TV-tjänster tecknas av samma person – men det finns inget krav på detta.
Dvs om ni vill dela upp betalningsansvaret för tjänsterna, så kan en stå för – elnät, elavtal & fjärrvärme – och den andra stå för bredband & TV.
MEN Tänk på! Det blir allra mest praktiskt om endast EN person i hushållet står för ALLA avtal med Värnamo Energi, eftersom all information om hushållets tjänster då samlas på en och samma avtalspart. Det blir då enklare att överblicka och ändra hushållets tjänster på Värnamo Energis hemsida.
Vid separation, och om en av er ska bo kvar, så behöver ni kolla vem som står för avtalen. Om det är den person som avser bo kvar som står för avtalen, behöver ni inte göra någonting.
Men, om det är den person som avser att flytta ut, som står för avtalen, så måste i kontakta kundservice på telefon 0370-694100 så hjälper vi er att flytta över avtalen till den som ska bo kvar.
Om du avslutat ditt elnätsabonnemang och/eller elhandelsavtal i tid (1 kalendermånad före flytt), så ser vi till att ditt elnätsabonnemang och elhandelsavtal avslutas på den dag du anger som överlåtelsedatum. Din elmätare och eventuell fjärrvärmemätare kommer läsas av på överlåtelsedagen. Senast månaden efter slutavläsningen får du slutfakturan på elnät, elhandel och fjärrvärme. Slutfaktura på dina bredbands- och/eller tv-tjänster får du efter att du avslutat tjänsterna samt efter att uppsägnings- och eventuell bindningstid löpt ut.
OBS! Vi kommer skicka slutfakturorna till din gamla adress om du inte kontaktar oss och meddelar att du vill att de ska skickas till en annan adress.
Du måste säga upp dina avtal senast 1 kalendermånad i förväg! Elnät, elhandelsavtal, fjärrvärme, bredband och tv-tjänster upphör efter din uppsägning så snart uppsägningstiden och eventuella bindningstider (på bredband) löpt ut.
Den som tecknat ett avtal är betalningsansvarig tills avtalet sagts upp och eventuella uppsägnings och bindningstider löpt ut. Avtal upphör inte automatiskt och skulder skrivs inte av bara för att du har flyttat. Så glöm inte att avsluta avtalen i god tid innan du flyttar!
Kontakta vår kundservice på telefon 0370-694100 så hjälper vi till med allt praktiskt runt el-, fjärrvärme-, bredbands- och tv-avtal som funnits hos oss.
Efter att vi fått meddelande om dödsfall så upphör avtalen som den avlidne hade. Om du är efterlevande som vill bo kvar, så måste du teckna nya avtal i ditt namn. Om avtalen istället ska flyttas över till ett dödsbo behöver vi veta vart fakturan ska skickas. Ring oss!
För att få el till din bostad måste du BÅDE ha ett elhandelsavtal hos ett valfritt elhandelsbolag som köper in och säljer el till dig, du måste OCKSÅ ha ett elnätsabonnemang hos ett elnätsbolag som distribuerar (överför) elen hem till dig.
Elhandelsbolag kan du välja själv. Elnätsbolag har monopol. Så även om du bytt till ett annat elhandelsbolag kommer du även fortsättningsvis få en elnätsfaktura om din bostad finns i Värnamo Elnäts eldistributionsområde.
Sverige är uppdelat i 4 elområden. Värnamo exempelvis tillhör elområde SE4.
Ja, nästan alla mätare i Sverige klarar timmätning. Nätägaren bestämmer vilken avräkningsmetod du har och de har upp till tre månader på sig att göra en ändring.
Alla som har nätägare Värnamo Elnät har mätare som klarar timmätning. Värnamo Elnät kommer under 2023 byta ut alla elmätare till nya uppdaterade mätare som klarar alla de krav som kommer ställas på mätningar framöver. Bytet sker enligt tidplan och du som kund kommer meddelas i god tid när det är din tur för mätarbyte. Med de nya mätarna så finns möjlighet att aktivera HAN-port.
Ändring från månadsmätning till timmätning gör du enklast genom att kontakta det bolag som du har elhandelsavtal med. Då ombesörjer de att ändringen sker så snart som möjligt.
Vi har skickat ut brev till de elnäts-kunder som har s.k rundstyrning (en äldre teknik för att styra förbrukningen på det lokala elnätet vid hög belastning. Reservdelar och komponenter tillhandahålls inte längre)
Nu tar vi bort systemet för rundstyrning och därmed upphör den tariffen (priset) 2022-12-31.
Du som fått detta brev kommer därmed att flyttas över till den prislista för elabonnemang som heter Enkeltariff med samma säkringsstorlek som tidigare.
Vilken säkringsstorlek du har ser du på din faktura.
Vill du ändra din säkringsstorlek kontaktar du en elinstallatör som utför arbetet. Elinstallatören meddelar därefter oss. Ändring av säkringsstorlek bekostar du själv.
Länk: Se Värnamo Elnäts abonnemangsavgifer from 2023-01-01
Länk: Så går det till att ändra huvudsäkring
Beställning av el måste göras 1 kalendermånad före inflytt! Om du glömmer beställa ett elnätsabonnemang i tid, finns risk att elen i din nya bostad blivit avstängd när den som bodde i bostaden före dig flyttade ut. Om elen blivit avstängd kommer du bli debiterad en avgift för återanslutning enligt gällande prislista för elnätsanslutning.
Om du glömt att beställa bredband i god tid före inflytten finns risk att det tar tid att starta igång ett bredbandsabonnemang. Hur snabbt bredband och tv kan startas upp efter en beställning varierar på olika adresser.
Se fakturor på Mina sidor
Är du kund hos oss ska du logga in på hemsidan, då hittar du alla dina fakturor på Mina sidor. OBS! Notera att du måste varit kund en hel kalendermånad innan du kan se några fakturor, eftersom vi fakturerar i efterskott. Länk: Se instruktion så ser du fakturor på Mina sidor
Hitta svar på vanliga fakturafrågor
Du kan läsa mer om Kivra, Autogiro, E-faktura, Betalningspåminnelse, Inkasso, mm på en separat sida. Länk: Se svar på vanliga fakturafrågor
E-faktura beställer du enklast direkt in din egen internetbank.
Logga in i din internetbank och leta upp e-faktura. Oftast hittar du information om e-faktura under samma flik där du betalar dina fakturor. Sök sedan efter Värnamo Energi AB. Signera genom BankID eller annan elektronisk legitimation. Klart!
När din bank handlagt e-faktura registreringen skickar de info till oss på Värnamo Energi och inom en vecka har vi ändrat vår faktureringsrutin så att du fortsättningsvis får en digital e-faktura istället för pappersfaktura.
Ska du byta bank? Då måste du beställa e-faktura på nytt i din nya bank. Om du inte anmält e-faktura i din nya bank, så kommer dina e-fakturor inte komma rätt. Värnamo Energi vet inte om att du har bytt bank. Du måste alltså själv göra ändringen i din nya bank, annars kommer detta resultera i betalningspåminnelser!
Har du vår faktura som "e-faktura", så loggar du in i din internetbank och lägger till funktionen "Automatisk betalning". Betalningen av ditt fakturabelopp dras då automatisk från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen.
Har du "pappersfaktura", så beställer du autogiro hos oss. Kontakta vår kundservice på 0370-69 41 00 så hjälper vi dig med processen.
Riverty är Värnamo Energis samarbetspartner vid betalningspåminnelser.
Har du frågor om varför du fått en påminnelse eller vill ha en fakturakopia ska du vända dig direkt till Riverty:
telefon 0340-59 61 16
E-post: energi.se@riverty.com
Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte kan betala, så rekommenderar vi att du omedelbart kontaktar Värnamo Energi för att se om det finns möjlighet att få ett uppskov. Ett tillfälligt uppskov kan maximalt beviljas en gång per år, men du måste då kontakta Värnamo Energi snabbt!
Ring vår kundtjänst på 0370-69 41 00 för att diskutera eventuellt uppskov. OBS! Om du inte betalar fakturan i tid och inte heller kontaktar oss snabbt, så kommer du få en påminnelsefaktura i pappersform med posten från vår samarbetspart Riverty, du kommer då även behöva betala en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.
Just nu är elpriset per kWh mycket högt. Även om din förbrukning inte har ökat jämfört med tidigare, så gör det höga elpriset att din faktura blir mycket högre.
Länk: Läs mer om aktullet läge på elmarknaden och se våra senaste rekommendationer
Så fort du skaffar en digital Kivra brevlåda (för att tex ta emot ett digitalt Covid-intyg, eller få info om skatteåterbäring, mm), så kommer fortsättningsvis även fakturor och viktiga dokument från myndigheter och många företag automatiskt att hamna i din digitala Kivra-brevlåda.
Om du INTE vill att din faktura från Värnamo Energi ska hamna i Kivra, så måste du själv ställa in i din Kivra-app att Värnamo Energi fakturorna INTE ska hamna där. Vi kan inte göra inställningar in i din personliga Kivra-brevlåda åt dig, men på vår hemsida finns en utförlig instruktion hur du går till väga.
Länk: Läs mer om Kivra
Ska du byta bank? Då måste du beställa autogiro på nytt! Om du inte anmäler detta, så kommer dina fakturor inte bli betalda automatiskt. Värnamo Energi vet inte om att du har bytt bank. Du måste alltså själv kontakta oss, annars kommer detta resultera i betalningspåminnelser! Kontakta vår kundservice på telefon 0370-69 41 00.
Värnamo Energi tar emot gruppbesök då dessa bokats i förväg och om gruppens önskemål om datum och tid för besöket stämmer överens med Värnamo Energis möjligheter att ta emot gruppen. Vår ambition är att vara tillgängliga och öppna och tillgodoser, i den mån vi kan, våra kunders, allmänhetens, skolors, föreningars och företags önskemål om att besöka bolaget.
Värnamo Elnäts elmätare är av typen "Landis+Gyr" och försedda med en HAN/P1-port, där du som kund själv via en RJ12-anslutning kan ansluta smarta enheter, som tex en appstyrd realtidsmätare som i sin tur kan hämta följande:
Länk: Mer om HAN-port
Länk: Mer om realtidsmätare
Länk: Mer om Landis+Gyr elmätare
HAN-porten används för att kunder ska kunna ta ut nära realtidsvärden från elmätaren.
Vår realtidsmätaren EL:IN kan du köpa via vår hemsida på samma sida som man tecknar elavtal Länk: Teckna elavtal
EL:IN passar elmätare med HAN/P1-port och RJ12-anslutning.
Länk: Läs mer om realtidsmätare
Länk: Läs mer om HAN-port
Parametrar som du kan ta ut via HAN-porten är:
Mätarens aktuella datum och tid
Mätarnummer
Mätartyp
Momentan effekt i alla fyra kvadranter (import, export, aktiv, reaktiv)
Total energi (mätarställning) i alla fyra kvadranter (import, export, aktiv, reaktiv)
Spänning per fas
Ström per fas
Dataströmmen pushas ut från mätaren var 15:e sekund.
Länk: Läs gärna mer om HAN-port på en separat infosida
Värnamo Energis realtidsmätare kan köpas av kunder som har elnätsabonnemang hos Värnamo Elnät och/eller av kunder som redan har eller nytecknar ett elhandelsavtal hos Värnamo Energi.
Realtidsmäatren kostar 1195kr
Länk: Beställ realtidsmätare här
Länk: Läs mer om realtidsmätare
Länk: Läs mer om HAN-port
Du har ingen egen elmätare alls |
|
Om du bor i ett boende där du inte har en helt egen elmätare - kommer du inte att kunna ansluta till HAN-porten. Lösning: Diskutera med din hyresvärd / din bostadsrättsförening om det finns möjligheter att byta till enskild mätning, där alla hushåll har sin egen elmätare. |
För dålig wifi-räckvidd till din elmätare |
|
Smarta enheter (tex realtidsmätare) som ansluts till HAN/P1-porten behöver nå ditt wifi-nätverk för att fungera. Har du långt avstånd till din elmätare och otillräcklig wifi-räckvidd kan detta medföra problem. Exempel: Din elmätare sitter nere i källaren på ett flerbostadshus och ditt trådlåsa wifi-nätverk fungerar bara bra uppe i din lägenhet. |
Du har en elmätare men kommer inte åt den fysiskt |
|
Exempel: Din elmätare finns i en låst elcentral i källaren på ett flerbostadshus - du kommer inte åt att använda HAN-porten. Lösning: Diskutera med din hyresvärd om du kan få tillgång till din elmätare. |
Din elmätares HAN-port är stängd |
|
För att kunna hämta realtidsdata via HAN-porten måste den vara öppen. |
Länk: Så får du bättre wifi-räckvidd
Länk: Behörig elektriker
Länk: Öppna HAN-porten
Länk: Info om realtidsmätare
Vad gäller elsäkerheten så leds ingen farlig ström genom HAN/P1-porten.
Vad gäller datasäkerhet så är endast envägskommunikation möjlig genom HAN/P1-porten. Du kan enbart läsa information från elmätaren - INTE ladda upp information in i elmätaren genom HAN/P1-porten. Enligt myndighetskrav ska HAN/P1-porten vara stängd (ej aktiverad), tills kund med elnätsabonnemang gällande just den elmätaren har begärt aktivering. En av kunden begärd aktiverad (öppnad) HAN/P1-port har kunden själv ansvar för att begränsa fysisk åtkomst till.
Utan realtidsmätare kan du logga in på hemsidans Mina sidor eller i appen för att se mätvärden som rapporterats in ett dygn i efterskott. Du kan välja att se dem i upplösning årsvis, månadsvis, dygnsvis eller per timme - beroende på vilket elhandelsavtal du har. Timvärden kan du bara se om du har så kallat rörligt timpris eller om du har anslutit solceller.
Med realtidsmätare kan du logga in i vår app och se mätvärden i realtid.
Länk: Se min elförbrukning på hemsidans MIna sidor
Länk: Se inmatad sol-el på hemsidans Mina sidor