Kan alla använda en realtidsmätare?
Du kan använda vår realtidsmätare om du är elnäts- eller elhandelsavtalskund hos oss, samt om du har tillgång till en egen elmätare för din bostad och om du har laddat ner Värnamo Energis app.
Möjliga problem som kan hindra dig från att kunna använda realtidsmätare via HAN-port:
Du har ingen egen elmätare alls |
|
Om du bor i ett boende där du inte har en helt egen elmätare - kommer du inte att kunna ansluta till HAN-porten. Lösning: Diskutera med din hyresvärd / din bostadsrättsförening om det finns möjligheter att byta till enskild mätning, där alla hushåll har sin egen elmätare. |
För dålig wifi-räckvidd till din elmätare |
|
Smarta enheter (tex realtidsmätare) som ansluts till HAN/P1-porten behöver nå ditt wifi-nätverk för att fungera. Har du långt avstånd till din elmätare och otillräcklig wifi-räckvidd kan detta medföra problem. Exempel: Din elmätare sitter nere i källaren på ett flerbostadshus och ditt trådlåsa wifi-nätverk fungerar bara bra uppe i din lägenhet. |
Du har en elmätare men kommer inte åt den fysiskt |
|
Exempel: Din elmätare finns i en låst elcentral i källaren på ett flerbostadshus - du kommer inte åt att använda HAN-porten. Lösning: Diskutera med din hyresvärd om du kan få tillgång till din elmätare. |
Din elmätares HAN-port är stängd |
|
För att kunna hämta realtidsdata via HAN-porten måste den vara öppen. |
Relaterade länkar:
Länk: Så får du bättre wifi-räckvidd
Länk: Behörig elektriker
Länk: Öppna HAN-porten