Har du önskemål eller synpunkter på vår app
Lämna gärna feedback direkt i appen under inställningar-Tyck till.
Information om appens funktioner med bilder finns på vår hemsida.
Du som kund hos Värnamo Energi kan logga in med ditt BankID. Observera att det måste vara den person som står på avtalet som loggar in.
Du loggas ut var 14:e dag för att kunna hålla en hög säkerhetsnivå på appen men du loggar enkelt in med BankID igen.
Längst upp ser du anläggningens adress. Har du flera adresser går det att byta mellan dessa genom att klicka på adressen.
Uppe till höger visas aktuellt väder på din anläggningsadress.
Näst längst ner på översiktssidan finns ”Inställningar” för appen.
Längst ner på översiktsbilden hittar du Min profil.
Mitt hem
Här ser du din adress och ditt kundnummer. Svaren du har angett i din profil visas också här.
Mina avtal
Här ser du dina avtal hos oss.
Anhöriga
Här kan du bjuda in en annan person som får tillgång till appen, till exempel en partner, ett syskon eller en vän som vill använda laddboxen. Den inbjudna personen måste ha appen installerad på sin mobil.
Om du har flera adresser, behöver du bjuda in anhörig för respektive adress.
Observera att vissa funktioner i appen, som "Inställningar", inte kan ändras av anhöriga. En anhörig kan inte heller bjuda in ytterligare anhöriga. När du har fyllt i namn för den anhörige, behöver denne skanna QR-koden som kommer upp på din skärm, för att få åtkomst till appen.
De lila länkarna tar dig till vår hemsida.
Tyck till
Här kan du lämna synpunkter på appen och dess funktioner samt anmäla eventuella buggar till oss.
Längst ner på översiktsbilden hittar du Inställningar.
Notiser
Här kan du slå av eller på alla typer av notiser.
Allmänt - Anpassa översikten
Du kan själv välja vilka informationsbrickor som ska synas på översiktssidan. Det går att ändra ordning på informationsbrickorna genom att dra och släppa dem. Längst ner finns knappen "Återställ" som återställer grundinställningarna.
Tema
Du kan välja mellan "Ljust" eller "Mörkt" tema.
Du kan övervaka din elanvändning timme för timme under en månad, en dag eller ett år.
Genom att klicka på grafen kan du välja mellan visningar för dag, månad och år högst upp. Du kan scrolla i sidled och klicka på datumfältet för att byta dag.
Om du håller fingret på grafen, visas detaljerade data i en liten ruta.
Ovanför grafen till höger finns en knapp ”Jämför”. När du klickar på den, öppnas en dialog där du kan välja att inkludera "Elpris". Den blå grafen visar NordPools elpriser i öre/kWh jämfört med din elanvändning.
Se månadens kostnad hittills för ditt hushåll samt historiskt fakturerade belopp.
Hittills är en indikation som bygger på insamlade mätvärden (vilket sker i efterhand).
I indikationen ingår alla avgifter och intäkter för leveransadressens aktiva avtal du har med Värnamo Energi.
Historisk månadskostnad visas i grafen, du växlar mellan åren genom att byta årtal.
Du kan även välja en specifik månad nedanför grafen, här hittar du information uppdelad per nyttighet, till exempel El, Fjärrvärme, etc.
Se aktuellt elpris i ditt elområde och en graf som visar hur priset förändras under dagen. Här visas elpriset från Nord Pool för ditt elområde just nu, samt dygnets genomsnittspris.
Du kan välja mellan dag, månad och år högst upp. Uppe till höger finns också en trattliknande ikon där du kan byta elområde.
Om du håller fingret på grafen, visas mer detaljerad information. Längst ner visas dygnets lägsta och högsta priser i rött och grönt.
Här ser du den energi som har använts hittills denna månad. Du kan även se energiförbrukningen föregående år, genom att klicka på fliken "År".
Om du håller fingret på grafen, visas mer detaljerad information.
I vår app kan du lägga till resurser som laddboxar, termostater och växelriktare genom att använda ID-numret på enheten.
Vi jobbar ständigt med att lägga till nya resursstyper och tillverkare. Anslutningsprocessen varierar beroende på tillverkare och kan ha olika svårighetsgrad.
Vi har för närvarande endast en tillverkare av solpaneler som vi kan koppla upp mot men jobbar kontinuerligt för att addera fler.
Vi gör ingen styrning och har heller inga stödtjänster på solpanelerna utan visar endast data från solproduktionen som du kan se i appen.
För dig som kopplat upp din anläggning visas producerade värden i gult (även för innevarande dag).
För samtliga producenter av solel visas såld el i orange för föregående dag och bakåt i tiden.
Om du håller fingret på grafen, visas mer detaljerad information.
Översiktssidan visar temperaturen för varje mätare, och du kan ha flera mätare.
På detaljsidan ser du aktuell temperatur för varje mätare, samt har möjlighet att ändra temperatur, skapa scheman och via kugghjulet uppe till höger kan du byta namn på enheten.
Realtidsmätaren EL:IN ansluts till din elmätare och registrerar energianvändningen i hemmet. I appen kan du:
Lämna gärna feedback direkt i appen under inställningar-Tyck till.
Information om appens funktioner med bilder finns på vår hemsida.
Du hämtar Värnamo Energi-appen där du normalt hämtar dina appar (App Store eller Google Play).
Du som kund hos Värnamo Energi kan logga in med ditt BankID. Det måste vara den person som står på avtalet som loggar in. För att upprätthålla en hög säkerhetsnivå blir du utloggad var 14de dag. Du loggar enkelt in med BankID igen.
Appen går att starta i demo-läge utan inloggning via länk ”visa demo” längst ner.
Du kan bjuda in anhöriga att använda appen via Inställningar. Läs mer om appens funktioner på vår sida om energiappen.
I Värnamo Energi-appen kan du bl.a göra följande:
Se mer detaljerad info på separat sida om appens funktoioner
Nej, du måste logga in via bankID.
När det gäller Huawei kan vi inte erbjuda appen.
Google stoppade 2019 tillgången till Google Play för Huawei-telefoner. Detta är inget som Värnamo Energi kan göra något åt.
På vår hemsida kan du läsa om appens funktioner.
Länk: Såhär fungerar Värnamo Energi appen
Mätvärden rapporteras i efterskott, det kan ta allt från någon timme till en hel månad innan våra system erhåller värden från framförallt andra elnät.
Med en realtidsmätare kan du logga in i vår app och se dina mätvärden i realtid oavsett avtalsform eller elnätsägare, läs mer här:
länk till realtidsmätare
Det gör du enkelt via appen. Välj "lägg till resurs" längst ner i appen och se vilka laddboxar som är godkända. Välj sedan vilken laddbox du har och följ instruktionerna.
För att kunna använda din Easee laddare med vår app måste du ha Värnamo Energi inställd som operatör.
Om din laddare har en annan operatör idag kan detta enkelt ändras i https://easee.cloud Logga in med samma användarnamn och lösenord som du använder i Easee-appen.
Om du får ett felmeddelande om att du har använt fel PIN-kod många gånger, måste du normalt vänta minst 24 timmar tills du försöker koppla ihop laddaren igen.
Ytterligare information:
Vi jobbar med att kunna erbjuda fler fabrikat av växelriktare.
EL:IN är en realtidsmätare som ger dig detaljerad insyn i din elanvändning och ev. elexport.
Realtidsmätaren EL:IN kopplas in i din elmätare och läser av konsumtion och export i hemmet. Datan visas sedan i Värnamo Energi-appen där den;
Det här behöver du för att använda vår realtidsmätare EL:IN
Länk: Läs allt om realtidmätare här
I vår felsökningsguide kan du hitta de vanligaste felen och hur du kan åtgärda dem
Länk: Felsökningsguide
Om WiFi-nätverket som EL:IN är ansluten till ändrar inställningar, behöver enheten konfigureras på nytt. Håll in återställningsknappen i cirka 5 sekunder. Detta gör att EL:IN blir redo för att konfigureras genom appen igen.