Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Om Mejltjänst (Webmail, Atmail) 


 

Mycket viktig info till dig som har ett Värnamo Energi mejlkonto!

 

Den 3:e oktober 2023 upphör Värnamo Energis mejltjänst.  


  • Efter detta datum kommer du inte längre att kunna logga in på ditt mejlkonto, skicka och ta emot mejl eller komma åt din inkorg. Om du inte redan har en annan mejladress kan du skapa en ny adress via exempelvis Gmail eller Outlook.
  • Om du har en Värnamo Energi mejladress, men INTE använder mejladressen, behöver du inte göra någonting, mejlkontot kommer automatiskt att stängas ned den 3:e oktober. Om du har en Värnamo Energi mejl adress syns det på Mina Sidor.
  • Det finns även en möjlighet att flytta över nuvarade mejlkonton till den lokala leverantören Netic och deras mejltjänst. Pris och kontaktinformation till Netic finner du under frågor och svar nedan.
  • Kraven på mejltjänster ser annorlunda ut idag, jämfört med när vi började erbjuda mejltjänst. Idag väljer de flesta kunder en oberoende mejltjänst, som inte är kopplad till sin bredbandsleverantör.

    Vi ser en ökad efterfrågan på en mer modern mejltjänst som erbjuder bättre skräpposthantering och mer lagringsutrymme. Vår mejltjänst motsvarar inte den nivå som förväntas idag, därför har vi beslutat att lägga ner den.

    • Det finns flera mejltjänster som är kostnadsfria. Till exempel @gmail.com, @icloud.com, @outlook.com, @live.se, @yahoo.com, m.fl. 

    •   Om du skapar en ny mejladress måste du själv se till att uppdatera på alla ställen du använt din gamla Värnamo Energi-mejladress före den 3:e oktober.

    • Vill du kopiera kontaktuppgifter eller mejl som du lagt upp på ditt Värnamo Energi-mejlkonto finns exempel hur du kan gå till väga på vår hemsida.
      Länk: www.varnamoenergi.se/mejlkonto-exportera-kontakter
      Länk: www.varnamoenergi.se/mejlkonto-exportera-mejl

    • Om du ska börja använda en nya mejladress är det klokt att aktivera ett autosvar på ditt gamla Värnamo Energi-mejlkonto som hänvisar till din nya mejladress.
      Länk: www.varnamoenergi.se/mejlkonto-autosvar
    • Den lokala leverantören Netic erbjuder våra kunder att flytta över sin/sina mejladresser till deras mejltjänst. Netic tar 300 kr/år för sin mejltjänst, vill du flytta mer än en mejladress tilkommer 60 kr/år extra per adress.

    • Väljer du att flytta över till Netic, får du all hjälp du behöver. Du behåller din mejladress, Netic sköter överföringen av eventuella kontaktuppgifter som du lagt upp på ditt mejlkonto, samt flyttar över allt mejlinnehåll till Netics mejltjänst. Netic kommer ge dig instruktioner och support gällande hur deras mejltjänst fungerar.

    •  Du måste själv kontakta Netic, före den 1:e oktober, om du vill behålla mejladressen/adresserna.
      Besök gärna Netic på Malmövägen 2 i Värnamo, eller läs mer på www.netic.se/epost
      På Netics hemsida finns även deras telefonnummer.
  • Man kan bara ha Värnamo Energi webmejlkonto om man har ett aktivt bredbandsabonnemang hos Värnamo Energi. 

    Har du någon gång skapat ett webmejlkonto (även kallat "Webmejl" eller "Atmail") hos Värnamo Energi, så ser du dem om du loggar in på vår hemsida med det personnummer som står på bredbandsavtalet. Gå sedan till Mina sidor. Har du webmejlkonton hos oss bli då en flik på Mina sidor synlig som heter "Webmail". Klicka på den fliken, därefter blir de webmejl adresser du har registrerat hos oss synliga. 

    Har du inga webmejlkonton hos Värnamo Energi - så kommer fliken "Webmejl" inte synas under Mina sidor.

    Länk: Instruktion så ser du dina Värnamo Energi webmejlkonton på Mina sidor

  • Man kan bara ha Värnamo Energi webmejlkonto om man har ett aktivt bredbandsabonnemang hos Värnamo Energi. 

    Har du någon gång skapat ett webmejlkonto (även kallat "Webmejl" eller "Atmail") hos Värnamo Energi, men glömt av lösenordet till mejlkontot, så kan du göra ett nytt lösenord om du loggar in på vår hemsida med det personnummer som står på bredbandsavtalet. Gå sedan till Mina sidor. Har du webmejlkonton hos oss bli då en flik på Mina sidor synlig som heter "Webmail". Klicka på den fliken, därefter blir de webmejl adresser du har registrerat hos oss synliga och då kan du enkelt ändra på lösenordet.

    Har du inga webmejlkonton hos Värnamo Energi - så kommer fliken "Webmejl" inte synas under Mina sidor.

    Länk: Instruktion så ändrar du lösenord på dina Värnamo Energi webmejlkonton på Mina sidor  

Fler frågor och svar

Här ser du instruktioner om webmejl

Så ser du vilka mejlkonton du har, så kan du ändra på lösenordet

Så aktiverar du ett autosvar från Värnamo Energi-mejlkontot

Så massflyttar du mejl från Värnamo Energi-mejlkontot till en ny mejladress

Så exporterar du kontakter du skapat från ditt Värnamo Energi-mejlkonto

Så här informerar vi berörda kunder om att mejltjänsten kommer läggas ner:


1. Mejl skickas till alla mejladresser löpande under våren 2023 (detta innebär att alla inte kommer få information samtidigt)
     (Avsändaren på mejlet är Varnamo_Energi <noreply@varnamoenergi.anpdm.com>)  
2. Ett brev skickas via post till de kunder som har Värnamo Energi mejladress.
3. Ett första påminnelse-mejl kommer skickas innan sommaren
4. Ett sista påminnelsemejl skickas efter sommaren.