Surfa snabbare


Det finns flera åtgärder du kan göra för att öka prestandan i ditt hemmanätverk för att få högsta möjliga hastighet i dina internetuppkopplade enheter.

NÄSTAN ALLTID beror långsam uppkoppling på problem i ditt eget hemmanätverk. En del problem är lätt åtgärdade. Värnamo Energi ger ej kundunik support vid felsökning av din egen router eller dina internetuppkopplade enheter (tex dator, surfplatta, mobiler mm) eftersom det är din egendom. Men, nedan ger vi tips på hur du kan åtgärda vanliga orsaker till långsamt internet. Om du behöver mer hjälp bör du vända dig till den återförsäljare som sålt din utrustning.

1. Börja med att mäta hastigheten UTAN ROUTER (dvs mät direkt i uttaget)

Du ska alltid få den hastighet du betalar för när du ansluter en frisk, virusfri dator direkt i bredbandsuttaget. Använd en bra, oskadad nätverkskabel.

Börja med att KOPPLA BORT routern. Anslut sedan din dator med kabel direkt i bredbandsuttaget (om du bor i lägenhet) eller direkt i datakonvertern (om du bor i villa). Starta datorn. Vänta några minuter så datorn hinner starta upp. Stäng sedan ner ALLA program (även sådant som kan köras i bakgrunden utan att du själv öppnat dem, tex Spotify, mailprogram, viruskontroller, facebook, Teams, Zoom, etc). Vänta 10 minuter efter att du har stängt ner allt, kontrollerat därefter att ALLT verkligen är nedstängt, sedan öppnar du en webläsare. Gå därefter till Bredbandskontrollen och starta en mätning.

Hur blev mätresultatet när du mätte med kabel direkt i uttaget?

OBS! Om du på Bredbandskollen får ett sämre resultat än den hastighet du betalar för, kan det bero på att du har tillägg i din dator som stör och försämrar mätresultatet. 

Läs i så fall hur du stänger av tillägg på Bredbandskollens egen sida. Gör sedan en ny mätning. Länk: Stäng av tillägg som stör hastighetsmätning.

Motsvarar resultatet fortfarande inte dina förväntningar kan du kontakta Värnamo Energis kundtjänst för support. 

Men, om mätresultatet när du mäter med kabel direkt i uttaget, stämmer överens med den hastighet du betalar för, betyder det att det inte finns några fel i Värnamo Energis inkommande internet, utan felet beror istället på bromsklossar i ditt eget hemmanätverk.

Nästan alltid orsakas långsam uppkoppling av bromsklossar i ditt eget hemmanätverk. En del problem är lätt åtgärdade. Värnamo Energi ger ej kundunik support vid felsökning av din egen router eller dina internetuppkopplade enheter (tex dator, surfplatta, mobiler mm) eftersom det är din egendom. Men, nedan ger vi tips på hur du kan åtgärda vanliga orsaker till långsamt internet. Om du behöver mer hjälp bör du vända dig till den återförsäljare som sålt din utrustning.

2. Hur mår din router? 

Har du en gammal eller en billig router?

Det hjälper inte att öka abonnemangshastigheten om det är din egen router som är bromsklossen. Investera i ett Mesh-system eller en bra router med WiFi6-standard, eller ännu hellre med den allra senaste standarden WiFi6e som ger dig möjlighet till  allra bästa surf-hastigheter. Läs mer om router och wifi-standarder, samt info hur du ska välja rätt router på separat sida.

3. Har du provat att starta om? 

Har du en bra router? Då är nästa enkla knep att starta om din router. Dra ut strömsladden. Sätt tillbaka den och vänta 30 sekunder.

En omstart av routern löser ofta problem. Varför då? Jo när du kopplar upp dig mot ett trådlöst nätverk väljer din router en av flera kanaler. Har du många grannar kan de vara uppkopplade mot samma kanal och då saktas ditt wifi ner på grund av belastningen. Samtidigt kan det finnas flera wifi-kanaler som är lediga. När du stänger av och sätter på din router gör den en omsökning på egen hand och väljer det band som ger dig snabbast uppkoppling. OBS! Tänk på att starta om din router när många människor är uppkopplade. Om du gör det mitt på dagen en vardag, eller sent på natten innan du går och lägger dig, kommer förmodligen få av dina grannar att vara uppkopplade. Då är risken att din router väljer en kanal som är ledig just då, men som senare kommer att vara överbelastad under tider när alla surfar som mest. Starta om regelbundet mitt på kvällen, för då är det många andra i omgivningen som också surfar samtidig som du.

4. Var har du placerat din router?

Hur du placerar din router är helt avgörande för vilken täckning och hastighet ditt wifi får. Din router kommer inte att fungera på maxkapacitet om du har den i garderoben eller i ett hörn bakom soffan. Håller du dig till de tre nyckelorden CENTRALT, FRITT och HÖGT så är sannolikheten stor att du får bra hastighet. 

Sätt INTE routern på golvet eller i ett skåp, sätt den helt fritt, gärna högt, vrid den sen mot det område där du behöver bäst wifi. Testa dig fram och se vilken placering och vinkel som fungerar allra bäst. Har du många rum behöver du kanske ett Mesh-system för att få bra hastighet överallt.

Håll din router borta från köket och tvättstugan. Kylen, frysen, diskmaskinen, tvättmaskinen och torktumlaren är alla stora och tunga metallföremål som effektivt bromsar din wifi-signal. Andra saker som kan bromsa signalen är exempelvis tjocka väggar, akvarium och våningsplan. Även microvågsugnen eller internetuppkopplade prylar (som tex trådlösa högtalare, smarta klockor etc) som verkar på samma frekvens som routern kan orsaka störningar. Så pröva dig fram för att se var din router ger bäst räckvidd. 

5. Höj inkommande hastighet!

Om du abonnerar på 100 Mbps betyder det inte att du får 100 Mbps i varenda uppkopplad enhet, eftersom alla dina enheter måste dela på den inkommande hastigheten. Räcker abonnemangshastigheten inte till kan du enkelt höja!   

Hos Värnamo Energi har du under pågående abonnemang rätt att ändra hastighet varje dag om du vill. Behöver du lite extra snabbt bredband skruvar du enkelt upp hastigheten om du loggar in på Mina sidor. Vill du senare justera ner hastigheten (och minska kostnaden), så loggar du in igen och skruvar ner hastigheten. Du kan ändra hastighet en gång per dygn. Flexibelt och smart! Hos Värnamo Energi kan du välja hastighet efter dagsbehov.

6. Byt till en annan frekvens

Mesh-system och bra routrar kan kommunicera både via 2,4 GHz och 5 GHz frekvensbandet, medan äldre och billigare routrar oftast enbart sänder via 2,4 GHz-bandet.

Det blir ofta väldigt trångt i 2,4 Ghz bandet när många i närheten samsas i samma kanal och bandbredd. Genom att prova att byta frekvens kan störningar och långsam hastighet åtgärdas. Tänk på att när du väljer 2,4 GHz får du längre räckvidd (ditt wifi kan då lättare tränga igenom väggar, men får då lägre hastighet). Om du istället väljer 5 GHz får du kortare räckvidd (du behöver vara nära routern) men du får högre hastighet. Om du är osäker på hur man gör för att manuellt byta frekvens, kan du istället prova att starta om routern genom att dra ut strömsladden. När du ansluter routern igen, om du har en ny, bra router,  så växlar den själv över så att du får den för stunden bästa prestandan i ditt trådlösa nätverk. Du kan även prova att starta om din dator, mobil, etc. Omstart är ofta en enkel lösning på många tekniska problem!   

7. Alltid snabbast med kabel!

Du får alltid bäst prestanda om du ansluter med kabel istället för att ansluta trådlöst.

För att kunna ansluta flera enheter med kabel behöver du köpa switch eller patchpanel. Detta köper du själv. Kontrollera att all utrustning du köper är av bästa prestanda och klarar 1 Gbps. Värnamo Energi ger ej personlig support angående byggnation av interna datanätverk i privatbostäder. Om du vill bygga ditt datanätverk själv bör du börja med att läsa på. Det finns ofta bra tips på till exempel datatillbehör-leverantörernas hemsidor eller på andra data sidor på internet. 

8. Har du gamla prylar eller ouppdaterade program?

Tänk på att den allra snabbaste uppkopplingen inte hjälper om dina egna teknikprylar är gamla, skadade eller ouppgraderade.

Du behöver regelbundet uppdatera mjukvaran i både din router, din dator, mobil, smarta TV, etc. Se även till att du alltid har bra virusskydd igång. Virus och trojaner påverkar ditt nätverk och sänker hastigheten. Om dina egna uppkopplade enheter är gamla eller dåligt uppdaterade så kan du inte utnyttja hastigheten maximalt. Det hjälper inte att köra på motorväg om du sitter på en gammal 30-moppe. Tänk även på att kolla att alla uttag och kablar är hela. Nätverkskablar kan vara skadade inuti även om det inte syns på utsidan. Behöver du hjälp med att uppdatera din router, din dator eller din mobil så kontaktar du den återförsäljare som sålt utrustningen.