Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Du är här: Support Fjärrvärme <> Planerad flygtermografering av fjärrvärmenätet

 

Planerad flygtermografering av fjärrvärmenätet


Några gånger under första och andra kvartalet av 2025, kommer vi att genomföra läcksökning i våra fjärrvärmenät nattetid, med hjälp av flygplan och värmekamera, så kallad flygtermografering.

På grund av att man letar efer väldigt små temperaturskillnader måste flygningen och fotograferingen ske på natten, eftersom solen dagtid värmer upp marken även under vinterhalvåret. Under genomförandet kommer flygplanet som tar bilderna, flyga fram och tillbaka över nätet på cirka 800 meters höjd. Arbetet kommer pågå i någon timme på respektiver fjärrvärmeort (Bredaryd, Lanna, Forsheda, Rydaholm, Bor, Värnamo tätort).

Läcksökningen som kommer genomföras nattetid via flygplan på låg höjd, kan märkas av, i form av buller. När det väl blir dags för flygning i respektive område kommer vi någon dag i förväg informera under driftinfo-sidan på vår hemsida samt i våra sociala mediekanaler.

  • Flygtermografering innebär att ett flygplan flyger i linjer fram och tillbaka på 800 meters höjd över ett område, och samtidigt tar bilder med en värmekamera.

  • Vi har planerat att utföra flygtermografering några gånger under första eller andra kvartalet 2025, nattetid.

    Exakt datum kan inte delges i nuläget på grund av att vi letar eller små temperaturförändringar i marken och fotograferingen därför måste genomföras på natten, då temperaturen är låg och solen inte värmt upp backen.

    För att få bästa förhållanden krävs det även att det inte finns några löv på träden. Det behöver även vara molnfritt upp till flyghöjden. Torrt på marken. Inga snödrivor och helst under 0 grader.

  • I och med at flygtermograferingen förutsätter vissa mark- och väderförhållanden kan vi inte bestämma långt i förväg NÄR flygning kommer ske. Men, vi kommer att informera under driftinfo-sidorna på vår hemsida samt i våra sociala mediekanaler åtminstone någon dag i förväg (eller så långt i förväg vi har möjlighet).

  • Det låter en viss del från flygtermograferingsflygplanet, men mindre än från många andra flygplansmodeller. Under en mätning flygs det sällan i samma område i flera timmar, utan områdena betas av relativt fort.

  • Till uppdragen används en Piper PA-31 eller Piper PA-34. Det är mätflyg som har ett upptaget hål genom flygplanskroppen där en kamera kan titta nedåt mot marken.

    • Miljö - Att laga fjärrvärmeläckor kan spara in flera hundra ton CO2 per år i minskad energiförbrukning. Stora läckor med nästan 100-gradigt vatten kan störa ekosystemen för både växter och djur.

    • Säkerhet - Läckande vatten eroderar marken och kan eller tid skapa slukhål som kan skada både byggnader, vägar och personer. Hittar man inte läckorna i tid kan det i värsta fall resultera i gejsrar som sprutar ut
      nästan kokande vatten.

    • Kostnad - Det går åt ca 100 kWh för att värma en kubikmeter vatten för fjärrvärme. Att laga fjärrvärmeläckor sparar en medelstor stad tiotusentals kubikmeter vatten per år. I en medelstor stad går det årligen åt mer än 1 GWh (= en miljon kWh) för att värma upp vatten för spädmatning av fjärrvärmenätet.