Vad är en flygtermografering?
Flygtermografering innebär att ett flygplan flyger i linjer fram och tillbaka på 800 meters höjd över ett område, och samtidigt tar bilder med en värmekamera.
Flygtermografering innebär att ett flygplan flyger i linjer fram och tillbaka på 800 meters höjd över ett område, och samtidigt tar bilder med en värmekamera.
Vi har planerat att utföra flygtermografering några gånger under första eller andra kvartalet 2025, nattetid.
Exakt datum kan inte delges i nuläget på grund av att vi letar eller små temperaturförändringar i marken och fotograferingen därför måste genomföras på natten, då temperaturen är låg och solen inte värmt upp backen.
För att få bästa förhållanden krävs det även att det inte finns några löv på träden. Det behöver även vara molnfritt upp till flyghöjden. Torrt på marken. Inga snödrivor och helst under 0 grader.
I och med at flygtermograferingen förutsätter vissa mark- och väderförhållanden kan vi inte bestämma långt i förväg NÄR flygning kommer ske. Men, vi kommer att informera under driftinfo-sidorna på vår hemsida samt i våra sociala mediekanaler åtminstone någon dag i förväg (eller så långt i förväg vi har möjlighet).
Det låter en viss del från flygtermograferingsflygplanet, men mindre än från många andra flygplansmodeller. Under en mätning flygs det sällan i samma område i flera timmar, utan områdena betas av relativt fort.
Vi kommer flyga över alla våra fjärrvärmeområden under första eller andra kvartalet 2025. Se länk till kartor över våra fjärrvärmeområden.
Till uppdragen används en Piper PA-31 eller Piper PA-34. Det är mätflyg som har ett upptaget hål genom flygplanskroppen där en kamera kan titta nedåt mot marken.