Du är här: Värnamos elnätsområde <> Info om elnätsabonnemang <> Elnät supportsida <> Strömavbrott

 

Strömavbrott


Har strömmen gått? Innan du gör en felanmälan finns det 3 punkter du bör kolla upp först.
På denna sida har vi samlat all möjlig praktisk info om strömavbrott på ett och samma ställe!

1. Kolla först om avbrottet beror på fel i ditt hus!

Har grannarna ström? Om ja, strömavbrott beror ofta på fel i den egna fastigheten. Titta då i ditt elskåp om jordfelsbrytaren löst ut. Kolla sedan om säkringar (proppar) i din elcentral har löst ut, i så fall kan det vara fel på någon av dina egna elapparater eller kontakter.

2. Kolla om felet redan är känt

Om strömavbrottet redan är registrerat på vår hemsida betyder det att vi jobbar för fullt för att åtgärda felet. OBS! Vid vissa tider på dygnet när vi endast har jourhavande i tjänst kan avbrottsinformationen dröja något. Vår målsättning är att information ska publiceras på hemsidan så snabbt som möjligt.

3. Gör en felanmälan

När du fastställt att strömavbrottet inte beror på din egen utrustning, samt kollat att avbrottet inte redan är anmält av någon annan, så kan du felanmäla.

Ersättning och skadestånd vid strömavbrott


Om ett strömavbrott varar i 12 timmar i streck, kan du har rätt till ersättning. Läs mer om Avbrottsersättning på separat sida.

Elavbrott - vad gör jag nu?


 

Avbrott i vårt egna lokala elnät
Värnamo elnät har ett stabilt lokalt elnät, som är byggt för att stå emot höga belastningar och för att klara olika typer av driftsstörningar i samband med väderpåkänningar och materialfel, vilket innebär att vi så gott som alla timmar under ett år ser till att dina lampor lyser när det är mörkt, att din tvättmaskin har ström när du vill ha rena kläder och att du varje morgon kan brygga en kopp kaffe när du går upp.

Våra egna lokala distributionselektriker har god kännedom om det egna lokalnätet vilket medför att vi ofta snabbt och effektivt kan åtgärda plötsliga avbrott, som till exempel kan ha orsakats av att någon kört på ett elskåp eller grävt av en kabel, eller att något annat oförutsett inträffat.

 

Avbrott i Regionnätet
Även om vi på Värnamo Elnät gör vårt yttersta för att säkerställa elleveransen och ofta snabbt kan avhjälpa oplanerade avbrott. Så kan ibland större och längre elavbrott ske utanför Värnamo Elnäts kontroll. Till exempel då Regionnätsägaren får driftproblem att leverera in till Värnamos Elnät. I Värnamo är det Eon som är regionnätägare. Läs mer: Eon förklarar om regionnät 

 

Frånkoppling beordrad av Svenska Kraftnät
Just nu befinner vi oss i en orolig tid där Svenska Kraftnät  och regeringen varnat för att det kan uppstå effektbrist i det svenska elnätet. Vid ett sådant scenarie kan hela Värnamos elnät komma att kopplas ner. Läs mer: Info om effektbrist och bortkoppling på separat sida.

 

 

Förbered dig för att klara ett längre avbrott


Du ansvarar själv för att klara ett längre elavbrott hemma. Du kan och bör förbereda dig i förväg, så slipper du drabbas onödigt mycket OM det händer.

Se till att du ALLTID har detta hemma:
Belysning: Ficklampa, batterier, stearinljus/värmeljus, lyktor och lampolja, tändstickor/tändare
Värme: Sovsäck, Filt
Mat: Sådant som kan förvaras utan kyla, tex pasta, ris, konservburkar med varmkorv, ravioli, linser, majs, bönor.
Vatten: Dunkar/hinkar
Hygien: Tvål, tandkräm, husapotek, våtservetter, handsprit, toalettpapper, plastpåsar eller sopsäckar
Information: Batteriradio, vevradio, solcellsladdare eller powerbank för mobiltelefon, papperslista med viktiga telefonnummer.

 

Så ska du agera UNDER PÅGÅENDE större avbrott


  • Ring INGA onödiga telefonsamtal!
    När alla börjar ringa samtidigt under ett avbrott blir telefonmaster och telefonväxlar överbelastade.
  • Surfa INTE in på webplatser som kan bli överbelastade, lyssna istället på radion.
  • Avbryt elbilsladdning, avbryt pågående matlagning och stäng av energikrävande apparater som kan gå sönder när strömmen slås på igen.
  • Håll kyl- och frysskåp stängda under hela avbrottet.
  • Tänd ljus och elda i huset om möjligheten finns.