Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

FAQ Korta Frågor & svar

Hej det här är vår FAQ-sida där vi samlat de vanligaste frågorna. Du kan filtrera på område och kategori. Finns inte din fråga här, kan du prova du prova att söka med förstoringsglaset längst upp på sidan, då söker du på hela sajten och får fler svar!

  • Om din solcellsanläggning är inkopplad på Värnamos lokala elnät, kommer Värnamo Elnät skicka in kontrolluppgift till Skatteverket en gång varje år i januari. I kontrolluppgiften anges hur mycket överskottsel din solcellsanläggning matat ut på det lokala elnätet under föregående kalenderår. 

    Du kan få skattereduktion för maximalt 30 000 kwh/år

    Observera att du aldrig kan få skattereduktion för mer än den el du köpt in (förbrukat)

    Därmed kan det vara skillnad på vad du producerat och vad som anges som underlag till skatteverket.

    Se uträkningsexempel på skatteverkets hemsida:
    Skatteverkets sida för microproduktion

  • Under pågående abonnemang kan du både höja och sänka hastigheten enkelt om du loggar in på Mina sidor. Du kan ändra din hastighet en gång per dygn. Kostnaden justeras så du betalar per dag efter den hastighet du har.

  • För att streama behöver du ha ett programkort samt ett abonnemang på Grundpaketet (antingen ett eget villabonnemang eller via din hyresvärd).
    Du behöver även ha en streamingenhet (till exempel: en smartmobil, eller en surfplatta, eller en tv-apparat som fungerar att ansluta till en Apple TV eller en Google TV).
    Därefter följer du stegen 1-3 nedan:

    1. Aktivera ditt FinnvedenMedia-playkonto
    (det gör du bara en gång oavsett antal enheter du tänkt streama med).

    2. Ladda ner FinnvedenMedia-appen i de streamingenheter du vill streama med
    (du kan ladda ner och använda appen i max 10 enheter och streama med 4 enheter samtidigt).

    3.
    Klart! Nu kan du börja streama!


    Länk: Köpa programkort & tv-abonnemang
    Länk: Aktivera mitt playkonto
    Länk: Ladda ner appen i mina streamingenheter
    Länk: Användarguide så funkar appen

  • Efter uppdatering av Apples iOS är det just nu inte möjligt för Apple-enheter att casta över vår tv-app FinnvedenMedia direkt till en Chromecast. 

    Följande möjligheter finns:

    Apple-produkt
    - iPhone/iPad till Apple TV
    - Beroende på version av Apple TV finns även möjligheten att ladda ner appen FinnvedenMedia och titta direkt i Apple TV'n.
    - Dator via hdmi till tv

    Android-produkt
    - Telefon/Surfplatta till Chromecast
    - Vid nyare version av Chromecast finns möjligheten att ladda ner appen FinnvedenMedia och titta direkt i Chromecasten.
    - Dator via hdmi till tv
    - I vissa smart-tv's finns möjligheten att ladda ner appen FinnvedenMedia och titta direkt i tv-apparaten. 

  • För att streama behöver du en så kallad "streamingenhet" som du laddar ner FinnvedenMedia-appen i. Exempel på streamingenheter som är kompatibla med appen är: en iPhone, en iPad, en android surfplatta, en android smartmobil, en Google TV med chromecast som kopplas ihop med din tv-apparat, eller en Apple TV som kopplas ihop med din tv-apparat (ska du casta till din tv-apparat behöver tvn vara så ny att det går att casta till den, se din tv-apparats instruktionsbok). Värnamo Energi säljer inte tv-apparater eller streamingenheter, dessa köper du själv. 

    Länk: Se exempel på streamingenheter samt info hur jag gör för att ladda ner appen i dem

  • En streamingenhet behövs för att kunna "streama" kanaler. Exempel på streamingeneheter som funkar att streama våra kanaler med är: en Google TV med chromecast, en Apple TV, en vanlig smartmobil eller en surfplatta. På infosidan "streamingskola" berättar vi mer om skillnader och likheter med de olika enheterna samt tipsar var du kan köpa dem. Värnamo Energi säljer inte streamingenheter, det köper du själv. 
    Länk: Gå till streamingskolan

  • För att titta Grundpaketets kanaler digitalt eller för att se HD-sändning, se kanalerna i vår app FinnvedenMedia samt för att kunna välja till fler kanaler från Värnamo Energis extra kanalutbud, så måste du ha ett programkort. Du behöver även ha en mottagningsutrustning (antingen en CA-modul eller en digitalbox) att sätta programkortet i. En CA-modul används av dig som har en TV med stöd för CI+. OBS! Har du en äldre TV som saknar stöd för CI+ så fungerar det inte att ha en CA-modul utan då behöver du sitället ha en digitalbox.

    För mer info se vår sida om programkort & utrustning.

  • Din fjärrvärmecentral går att ställa in för att passa dina behov och ditt hus förutsättningar. Utetemperaturen bestämmer vilken temperatur din fjärrvärmecentral ska skicka ut till elementen eller golvvärmen. Ju kallare ute, desto varmare vatten skickas ut. Om du vill ändra temperaturinställningarna gör du det via manöverpanelen.

    Tips! Du kan även ställa in en tidsbegränsad sänkning av värmen, till exempel när du reser bort. Då slösar du inte på värmen, men kommer ändå hem till ett varmt hus.

  • För att värmen ska fördela sig jämnt i olika delar av huset måste det vara tryck i värmesystemet. Det är expansionskärlet som hjälper till att hålla rätt tryck. Tryckmätaren ska vanligtvis stå på ca 1 bar (om huset inte är högre än 10 meter). Trycket är vanligtvis lägre sommartid och högre vintertid. Det är den övre pilen eller den svarta pilen du ska titta på.

    Är trycket lägre än 0,6 behöver du fylla på värmesystemet med vatten. Det gör du genom att öppna påfyllningsventilen tills trycket åter är uppe på 1.

    Behöver du fylla på systemet ofta (mer än 2 gånger per år), kan det vara ett tecken på att expansionskärlet är trasigt eller att systemet läcker. Kontakta i så fall en servicetekniker eller rörfirma.

  • Om det är luft i värmesystemet kan det göra att det inte blir tillräckligt varmt inne, eller att temperaturen blir ojämn. Ett tecken på luft i systemet kan vara att en del element är kalla i övre delen och varma i nedre.

    1. Stäng av cirkulationspumpen (genom att slå av strömmen).
    2. Kontrollera trycket. Fyll på vatten vid behov.
    3. Vänta 15 minuter.
    4. Öppna termostatventilerna på elementen fullt.
    5. Öppna försiktigt skruven som sitter högst upp på ena sidan av elementet. Använd en luftningsnyckel.
    6. Vänta tills det börjar komma vatten, var beredd med en burk eller en trasa. Skruva åt skruven igen.
    7. Kontrollera trycket. Fyll på vatten vid behov.
    8. Starta pumpen och vrid termostaterna till rätt läge igen.
  • Cirkulationspumpen styr hur fort det varma vattnet cirkulerar i rör, element och golvvärme. Ju långsammare pumpen kan gå och ändå ge värme till fastigheten, desto bättre. Beroende på om du har element eller golvvärme ska pumpen ha olika inställning för hastighet. Pumpen är varvtalsstyrd. Det betyder att pumpens hastighet regleras automatiskt när behovet ändras. Sommartid när det inte finns något behov av värme stannar pumpen.

  • Om trycket blir för högt i systemet löser säkerhetsventilen automatiskt ut och släpper ut lite vatten. Det finns en säkerhetsventil för tappvarmvattnet, det vill säga varmvattnet som kommer ur vattenkranen, och en för värme. Vid enstaka tillfällen kan det komma vatten från någon av säkerhetsventilerna. Om det droppar hela tiden är något fel.

  • Upptäcker du grönt varmvatten kontaktar du vår kundtjänst 0370-69 41 00

    Om ditt varmvattnet blivit grönt – så är detta helt ofarligt, men du bör undvika att använda det i matlagning, då det kan finnas andra ämnen i det inläckande fjärrvärmevattnet som inte är lämpligt att äta eller dricka.

    OBS! Det är inte farligt att duscha även om varmvattnet blivit grönt och någon risk för färgpåverkan på tvätt och hår finns inte. 

    Varför är vattnet grönt?
    Värnamo Energis fjärrvärmevatten är sedan 2020 grönfärgat i Värnamo, Rydaholm, Bor, Forsheda, Bredaryd och Lanna. Genom att tillsätta det helt ofarliga färgämnet Pyranin i alla fjärrvärmenät kan eventuella läckor i ledningar och varmvattenväxlare lättare kunna spåras. Läs mer om detta på separat sida. Länk: Grönt fjärrvärmevatten

  • Att ha ett fjärrvärmeserviceavtal som tryggar ditt uppvärmningssystem kostar 1290 kr per år.

    Fjärrvärme är en driftsäker uppvärmningsmetod som fungerar i stort sett jämt, tack vare att våra duktiga drifttekniker ser till att allt ute i nätet fungerar. Värmeväxlaren hemma hos dig har två års nygaranti, men när den blir äldre kan det vara bekvämt att teckna ett serviceavtal - då behöver du inte göra mer än att lyfta på luren om det skulle uppstå problem hemma hos dig.

    Länk: Läs mer om hur du skaffar servicevtal och vad som ingår i servicen. 

  • Undersök regelbundet i fjärrvärmecentralen så att det inte finns något läckage. Observera att det är naturligt att det droppar från spillröret ibland. Om det är blött i eller under centralen kan det tyda på ett läckage. Om vattnet är grönt (om det är otydligt kan du testa att torka upp vattnet på en bit vitt hushållspapper) tyder det på att det läcker från inkommande fjärrvärme. 
  • Efter ett strömavbrott kan det hända att cirkulationspumpen stannar och elementen blir kalla.

    För att få igång cirkulationspumpen kan du öka hastigheten. Vrid på hastighetsreglaget på pumpen. Det finns tre hastigheter. Öka först ett steg och hjälper inte det så öka till högsta hastigheten. Går pumpen igång så låt den gå med den förhöjda hastigheten i någon timme, innan du åter sänker till den hastighet du hade inställd innan strömavbrottet.

    Ett annat alternativ för att få igång pumpen är att lossa centrumskruven och sedan med en skruvmejsel vrida runt rotorn som du då kommer åt.

  • Är du ny kund? Vad roligt att du vill bli kund hos oss! Gå till bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ! Du kommer bli ombedd att ange din adress, det beror på att utbud och priser varierar på olika adresser. Länk: Ange din adress

    Är du kund hos oss sedan tidigare? Då ska du alltid logga in på hemsidan FÖRST innan du beställer något!

  • Är du befintlig kund hos oss ska du alltid börja med att logga in på vår hemsida! Efter att du har loggat in på hemsidan blir din adress synlig i ett blått fält långt upp på sidan. Kolla att rätt adress är vald i det blåa fältet. Gå sedan vidare till rubrikerna bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ till de tjänster du vill ha på adressen som är vald i blåa fältet. 

  • Är du befintlig kund hos oss och redan har avtal på en adress, men nu vill du beställa tjänster på en helt ny adress (till exempel till sommarstugan)?

    - Då ska du först logga in på hemsidan. Klicka sedan på "Byt Adress" i det blå fältet som blir synligt efter att du har loggat in på hemsidan. Därefter lägger du till den nya adressen. Gå sedan vidare till bredband, tv, elavtal, elnät eller fjärrvärme och beställ de tjänster du vill ha på den nya adressen.

  • Vid separation, och om en av er ska bo kvar, så behöver ni kolla vem som står för avtalen. Om det är den person som avser bo kvar som står för avtalen, behöver ni inte göra någonting.

    Men, om det är den person som avser att flytta ut, som står för avtalen, så måste i kontakta kundservice på telefon 0370-694100 så hjälper vi er att flytta över avtalen till den som ska bo kvar.

  • Bara en av er kan stå som juridiskt och betalningsmässigt ansvarig för elnätsabonnemanget och för elavtalet. Om ni vill ha fjärrvärme måste även fjärrvärmeabonnemanget tecknas av samma person som står för elnätsabonnemanget och elavtalet.

    Allra smidigast för både dig och din sambo/dina medboende är det – om ÄVEN eventuella bredbands- och TV-tjänster tecknas av samma person – men det finns inget krav på detta.

    Dvs om ni vill dela upp betalningsansvaret för tjänsterna, så kan en stå för – elnät, elavtal & fjärrvärme – och den andra stå för bredband & TV.

    MEN Tänk på! Det blir allra mest praktiskt om endast EN person i hushållet står för ALLA avtal med Värnamo Energi, eftersom all information om hushållets tjänster då samlas på en och samma avtalspart. Det blir då enklare att överblicka och ändra hushållets tjänster på Värnamo Energis hemsida.

  • Om du avslutat ditt elnätsabonnemang och/eller elhandelsavtal i tid (1 kalendermånad före flytt), så ser vi till att ditt elnätsabonnemang och elhandelsavtal avslutas på den dag du anger som överlåtelsedatum. Din elmätare och eventuell fjärrvärmemätare kommer läsas av på överlåtelsedagen. Senast månaden efter slutavläsningen får du slutfakturan på elnät, elhandel och fjärrvärme. Slutfaktura på dina bredbands- och/eller tv-tjänster får du efter att du avslutat tjänsterna samt efter att uppsägnings- och eventuell bindningstid löpt ut.

    OBS! Vi kommer skicka slutfakturorna till din gamla adress om du inte kontaktar oss och meddelar att du vill att de ska skickas till en annan adress.

  • Kontakta vår kundservice på telefon 0370-694100 så hjälper vi till med allt praktiskt runt el-, fjärrvärme-, bredbands- och tv-avtal som funnits hos oss.

    Efter att vi fått meddelande om dödsfall så upphör avtalen som den avlidne hade. Om du är efterlevande som vill bo kvar, så måste du teckna nya avtal i ditt namn. Om avtalen istället ska flyttas över till ett dödsbo behöver vi veta vart fakturan ska skickas. Ring oss!

  • Du måste säga upp dina avtal senast 1 kalendermånad i förväg! Elnät, elhandelsavtal, fjärrvärme, bredband och tv-tjänster upphör efter din uppsägning så snart uppsägningstiden och eventuella bindningstider (på bredband) löpt ut. 

    Den som tecknat ett avtal är betalningsansvarig tills avtalet sagts upp och eventuella uppsägnings och bindningstider löpt ut. Avtal upphör inte automatiskt och skulder skrivs inte av bara för att du har flyttat. Så glöm inte att avsluta avtalen i god tid innan du flyttar!

  • För att få el till din bostad måste du BÅDE ha ett elhandelsavtal hos ett valfritt elhandelsbolag som köper in och säljer el till dig, du måste OCKSÅ ha ett elnätsabonnemang hos ett elnätsbolag som distribuerar (överför) elen hem till dig. 

    Elhandelsbolag kan du välja själv. Elnätsbolag har monopol. Så även om du bytt till ett annat elhandelsbolag kommer du även fortsättningsvis få en elnätsfaktura om din bostad finns i Värnamo Elnäts eldistributionsområde.


    Länk: Läs mer om elpriset - skillnad på elnät och elhandel

  • Vi har skickat ut brev till de elnäts-kunder som har s.k rundstyrning (en äldre teknik för att styra förbrukningen på det lokala elnätet vid hög belastning. Reservdelar och komponenter tillhandahålls inte längre)
    Nu tar vi bort systemet för rundstyrning och därmed upphör den tariffen (priset) 2022-12-31.

    Du som fått detta brev kommer därmed att flyttas över till den prislista för elabonnemang som heter Enkeltariff med samma säkringsstorlek som tidigare.
    Vilken säkringsstorlek du har ser du på din faktura. 

    Vill du ändra din säkringsstorlek kontaktar du en elinstallatör som utför arbetet. Elinstallatören meddelar därefter oss. Ändring av säkringsstorlek bekostar du själv. 


    Länk: Se Värnamo Elnäts abonnemangsavgifer from 2023-01-01
    Länk: Så går det till att ändra huvudsäkring

  • Ja, nästan alla mätare i Sverige klarar timmätning. Nätägaren bestämmer vilken avräkningsmetod du har och de har upp till tre månader på sig att göra en ändring.

    Alla som har nätägare Värnamo Elnät har mätare som klarar timmätning. Värnamo Elnät kommer under 2023 byta ut alla elmätare till nya uppdaterade mätare som klarar alla de krav som kommer ställas på mätningar framöver. Bytet sker enligt tidplan och du som kund kommer meddelas i god tid när det är din tur för mätarbyte. Med de nya mätarna så finns möjlighet att aktivera HAN-port.

    Ändring från månadsmätning till timmätning gör du enklast genom att kontakta det bolag som du har elhandelsavtal med. Då ombesörjer de att ändringen sker så snart som möjligt.

  • Beställning av el måste göras 1 kalendermånad före inflytt! Om du glömmer beställa ett elnätsabonnemang i tid, finns risk att elen i din nya bostad blivit avstängd när den som bodde i bostaden före dig flyttade ut. Om elen blivit avstängd kommer du bli debiterad en avgift för återanslutning enligt gällande prislista för elnätsanslutning.

    Om du glömt att beställa bredband i god tid före inflytten finns risk att det tar tid att starta igång ett bredbandsabonnemang. Hur snabbt bredband och tv kan startas upp efter en beställning varierar på olika adresser. 

  • Om du väljer timpris, så kommer ditt elpris variera timme för timme.  För att det ska vara förmånligt att ha timpris, så är det viktigt att undvika att använda el när elen är som dyrast och istället enbart förbruka el när den är billig. Har du solceller, elbil eller eluppvärmd villa där du har möjlighet att styra din förbrukning, kan det vara lönsamt att ha timpris.

    Och tvärtom, har du INTE möjlighet att styra din förbrukning, utan faktiskt använder el när du behöver den (inte bara när den är billig), så kan det vara betydligt mer lönsamt att ha ett månadspris. 


    Länk: Läs mer om rörligt timpris
    Länk: Läs mer om månadspris

  • Har du vår faktura som "e-faktura", så loggar du in i din internetbank och lägger till funktionen "Automatisk betalning". Betalningen av ditt fakturabelopp dras då automatisk från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen.

    Har du "pappersfaktura", så beställer du autogiro hos oss. Kontakta vår kundservice på 0370-69 41 00 så hjälper vi dig med processen. 


    Länk: Läs info om vanliga fakturafrågor

  • E-faktura beställer du enklast direkt in din egen internetbank.

    Logga in i din internetbank och leta upp e-faktura. Oftast hittar du information om e-faktura under samma flik där du betalar dina fakturor. Sök sedan efter Värnamo Energi AB. Signera genom BankID eller annan elektronisk legitimation. Klart!

    När din bank handlagt e-faktura registreringen skickar de info till oss på Värnamo Energi och inom en vecka har vi ändrat vår faktureringsrutin så att du fortsättningsvis får en digital e-faktura istället för pappersfaktura.


    Länk: Se mer info om vanliga fakturafrågor

  • Se fakturor på Mina sidor
    Är du kund hos oss ska du logga in på hemsidan, då hittar du alla dina fakturor på Mina sidor. OBS! Notera att du måste varit kund en hel kalendermånad innan du kan se några fakturor, eftersom vi fakturerar i efterskott. Länk: Se instruktion så ser du fakturor på Mina sidor

    Hitta svar på vanliga fakturafrågor
    Du kan läsa mer om Kivra, Autogiro, E-faktura, Betalningspåminnelse, Inkasso, mm på en separat sida. Länk: Se svar på vanliga fakturafrågor

  • Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte betalar kommer du få en påminnelsefaktura plus en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.

    Om bredband och/eller tv inte betalas i tid kommer tjänsterna stängas av.

  • Du måste betala din faktura senast på förfallodagen, dvs den dag som angetts som sista betalningsdag på fakturan. Om du inte kan betala, så rekommenderar vi att du omedelbart kontaktar Värnamo Energi för att se om det finns möjlighet att få ett uppskov. Ett tillfälligt uppskov kan maximalt beviljas en gång per år, men du måste då kontakta Värnamo Energi snabbt!

    Ring vår kundtjänst på 0370-69 41 00 för att diskutera eventuellt uppskov. OBS! Om du inte betalar fakturan i tid och inte heller kontaktar oss snabbt, så kommer du få en påminnelsefaktura i pappersform med posten från vår samarbetspart Riverty, du kommer då även behöva betala en påminnelseavgift på 60 kr. Påminnelsefakturan måste betalas, annars går ärendet vidare till Inkasso.

  • Värnamo Energi köper in kundernas el i förskott och normalt sett betalar elkunden för den el de använt i efterskott. I de fall en elkund haft upprepade betalningsanmärkningar eller bedöms vara en allvarlig kreditrisk, så kan vi komma att begära en depositionsavgift.

    Läget på elmarknaden är just nu mycket ansträngt med höga priser som följd, vilket gör situationen svår. Depositionen är en säkerhet, det vill säga en reserv som kan användas om elkunden inte betalar för den el som kunden använt. Att begära in depositionsavgift är något som sker i undantagsfall. En inkrävd deposition återbetals till kunden igen, efter att betalningarna skötts utan anmärkning en viss tid, enligt gällande lagar och förordningar.

     

  • Så fort du skaffar en digital Kivra brevlåda (för att tex ta emot ett digitalt Covid-intyg, eller få info om skatteåterbäring, mm), så kommer fortsättningsvis även fakturor och viktiga dokument från myndigheter och många företag automatiskt att hamna i din digitala Kivra-brevlåda. 

    Om du INTE vill att din faktura från Värnamo Energi ska hamna i Kivra, så måste du själv ställa in i din Kivra-app att Värnamo Energi fakturorna INTE ska hamna där. Vi kan inte göra inställningar in i din personliga Kivra-brevlåda åt dig, men på vår hemsida finns en utförlig instruktion hur du går till väga. 


    Länk: Läs mer om Kivra

  • Så här har vi informerat berörda kunder om att mejltjänsten kommer läggas ner:


    1. Mejl skickades till alla mejladresser under februari-mars 2023
         (Avsändaren på mejlet var Varnamo_Energi <noreply@varnamoenergi.anpdm.com>)  

    2. Ett brev skickades via post i april till kunder som har Värnamo Energi mejladress.

    3.
    Ett första påminnelse-mejl skickades i juni.

    4.
    Ett sista påminnelse-mejl skickades i augusti.


    Information på hemsidan har funnits sedan februari 2023.

  • Kraven på mejltjänster ser annorlunda ut idag, jämfört med när vi började erbjuda mejltjänst. Idag väljer de flesta kunder en oberoende mejltjänst, som inte är kopplad till sin bredbandsleverantör.

    Vi ser en ökad efterfrågan på en mer modern mejltjänst som erbjuder bättre skräpposthantering och mer lagringsutrymme. Vår mejltjänst motsvarade inte den nivå som förväntas idag, därför beslutade vi att lägga ner den.

  • Värnamo Energi tar emot gruppbesök då dessa bokats i förväg och om gruppens önskemål om datum och tid för besöket stämmer överens med Värnamo Energis möjligheter att ta emot gruppen. Vår ambition är att vara tillgängliga och öppna och tillgodoser, i den mån vi kan, våra kunders, allmänhetens, skolors, föreningars och företags önskemål om att besöka bolaget. 


    Länk: Läs mer om hur du bokar studiebesök 

  • Hastigheten du får ut beror på många olika faktorer. Innan du felanmäler till oss behöver du försäkra dig om att problemet inte är hemma hos dig. Kontrollera därför din hastighet direkt på ditt uttag för inkommande internet.

    Följande länk ger bra tips för snabbare WIFI, bl a hur du mäter din hastighet på ett korrekt sätt: Surfa snabbare. 

     

  • HAN står för "Home Area Network". Alla elmätare ska enligt myndighetskrav, senast år 2025 vara försedda med en HAN-port.

    Om din elmätare är av typen "Landis+Gyr", är den försedd med en HAN/P1-port, där du som kund själv kan ansluta "smarta produkter" som hämtar mätvärden och information om din elanvändning. Därmed kan du följa din förbrukning och/eller strömmar och spänningar i nära realtid. Värdena som läses in, kan lagras och användas för till exempel optimering av din energianvändning och för lastbalansering.

    Exempel på värden du kan hämta ut via HAN/P1-porten är:

    • Mätarens aktuella datum och tid
    • Mätarnummer
    • Mätartyp
    • Momentan effekt i alla fyra kvadranter (import, export, aktiv, reaktiv)
    • Total energi (mätarställning) i alla fyra kvadranter (import, export, aktiv, reaktiv)
    • Spänning per fas
    • Ström per fas
    • Dataströmmen pushas ut från mätaren var 15:e sekund.

    Länk: Se mer detaljerad info om din elmätare, HAN/P1-port samt om planerade mätarbyten

  • Värnamo Energi säljer för närvarande inte produkter som kan anslutas till elmätarens HAN/P1-port. Vi hänvisar till att du söker produkter på den öppna marknaden, som kan anslutas till ett "RJ-12 honuttag".

    Det finns många smarta produkter ute på marknaden med "RJ-12 kontakt" som du kan ansluta och hämta data med via elmätarens HAN/P1-port. Marknaden för "smarta produkter" förväntas att växa. Läs på noga och jämför olika leverantörers pris, villkor och teknik innan du köper.

    (Observera att det INTE går att ansluta med kontakter av typen "RJ45" (som ser ut som en vanlig nätverkskabel-kontakt).

  • Alla nya elmätare av typen "Landis +Gyr" är utrustade med ett seriellt P1-gränssnitt (5.0.2 P1). Det är möjligt att ansluta smarta enheter via elmätarens "RJ-12" honuttag.

    (Observera att det INTE går att ansluta med kontakter av typen "RJ45" som ser ut som en vanliga nätverkskabel-kontakter).

  • Har du en äldre modell av elmätare (annan än Landis+Gyr) så finns ingen HAN/P1-port. Du behöver då vänta tills du fått den nya typen av elmätare installerad i din fastighet. Se mer om planerade mätarbyten nedan.

    Har du en ny elmätare av typen Landis+Gyr, men elmätaren sitter ej tillgänglig för dig som kund - då kommer du inte att kunna använda HAN/P1-porten. 

    Till exempel om din elmätare sitter i ett kabelmätarskåp tillhörande Värnamo Elnät, placerat utanför din tomt, så kommer du ej att kunna komma åt din elmätare och ansluta till HAN/P1-porten. Lika så kan det vara problem att komma åt HAN/P1-porten på din elmätare om den är placerad i en låst elcentral i källaren på ett flerbostadshus.

    Utrustning som ansluts till HAN/P1-porten behöver oftast nå ditt wifi-nätverk för att fungera, varför långt avstånd till din elmätare kan medföra problem att använda HAN/P1-porten.

    Alternativa lösningar finns, till exempel att du anlitar en elektriker som installerar en realtidsmätare med mättransformatorer direkt på dina inkommande elledningar. Detta ger samma funktionalitet som att använda HAN/P1-porten på din elmätare. Du som kund kan också installera ett nytt markmätarskåp eller fasadmätarskåp så att du får elmätaren flyttad till egen fastighet och vi skarvar om servisen till detta nya skåp.

  • Så snart du fått den nya elmätaren av märket "Landis+Gyr", kan du själv logga in på Mina sidor och begära aktivering (öppning) av HAN/P1-porten. Öppningen kan ta några minuter och upp till en timme att verkställa. 

    Efter att porten har öppnats, kan du ansluta den "smarta produkt" du köpt in. Notera att vissa smarta produkter kan behöva uppdatera sin firmware för att kunna läsa data från våra elmätare. Låt din utrustning stå igång och vara nätverksansluten några timmar så bör detta ske automatiskt.

    Har du frågor om din "smarta produkt" hänvisar vi till den återförsäljare du köpt utrustningen av. Värnamo Energi säljer inte produkter som kan anslutas till HAN/P1-port och ger därmed inte support vid installation eller användning av sådana produkter.


    Länk: Aktivera (öppna) elmätarens HAN/P1-port

  • Värnamo Energi tar ingen avgift för aktivering eller inaktivering av elmätarens HAN/P1-port. Aktivera porten gör du enklast själv via Mina sidor. Vill du stänga porten kontaktar du vår kundtjänst.

    För att kunna använda porten och hämta värden den, behöver du ansluta "smarta produkter", dessa köper du själv. Värnamo Energi säljer förnärvarande inte produkter som kan anslutas till HAN/P1-porten. Jämför pris och villkor från olika återförsäljare innan du köper utrustning. 

  • Enligt myndighetskrav är HAN-porten inaktiv (stängd) tills kund begär aktivering (öppning). Om du som kund begärt aktivering (öppning) av HAN-porten, har du ansvar för att endast behöriga har åtkomst till det data som kan hämtas från HAN-porten.

    Om du som kund begär inaktivering (stängning), om du flyttar från adressen, eller om ditt elnätsabonnemang av annan anledning avslutas, kommer Värnamo Elnät inaktivera (stänga) HAN-porten.

  • Vad gäller elsäkerheten så leds ingen farlig ström genom HAN/P1-porten.

    Vad gäller datasäkerhet så är endast envägskommunikation möjlig genom HAN/P1-porten. Du kan enbart läsa information från elmätaren - INTE ladda upp information in i elmätaren genom HAN/P1-porten. Enligt myndighetskrav ska HAN/P1-porten vara stängd (ej aktiverad), tills kund med elnätsabonnemang gällande just den elmätaren har begärt aktivering. En av kunden begärd aktiverad (öppnad) HAN/P1-port har kunden själv ansvar för att begränsa fysisk åtkomst till.

    Läk: Läs mer om HAN-port på en separat infosida 

  • Du behöver inte använda HAN/P1-porten för att se din elanvänding. Du kan alltid logga in på MIna sidor och se mätvärden som rapporterats in ett dygn i efterskott. Du kan välja att se dem i uppläsning årsvis, månadsvis, dygnsvsi eller per timme - beroende på vilket elhandelsavtal du har. (Timvärden kan du bara se om du har så kallat rörligt timpris) eller om du har anslutit solceller).

    Länk: Se min elförbrukning på MIna sidor
    Länk: Se inmatad sol-el på Mina sidor   

  • Värnamo Elnät kommer byta alla kunders elmätare under 2023.

    Bytena sker enligt en bestämd ordning. I god tid innan det är dags att byta just din elmätare kommer vi kontakta dig och informera dig om NÄR och VAR bytet ska ske samt VEM som ska utföra bytet. Efter bytet kommer du ha en elmätare av typen "Landis+Gyr" som är försedd med en så kallad HAN/P1-port. 


    Länk: Läs detaljerad info om elmätare, Han-port och planerade mätarbyten