Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Du är här: Värnamo elnätsområde <> Elnät supportsida <> Din elmätare <> Mätarbyte

 

Mätarbyte


Under 2023 kommer Värnamo Elnät byta alla kunders elmätare. Bytet sker enligt en bestämd ordning. I god tid innan det är dags att byta just din elmätare kommer vi kontakta dig och informera dig om NÄR och VAR bytet ska ske samt VEM som ska utföra bytet. 

Har du fått brev om mätarbyte?

Vi meddelar dig ALLTID före ett elmätarbyte - vi gör ALDRIG oaviserade besök! De flesta mätarbytena kommer att utföras av Företaget Hydrostandard Mätteknik Nordic AB på uppdrag av Värnamo Energi. Har du fått brev från Hydrostandard, ska de legitimera sig vid besöket. Skulle du ändå känna dig osäker kan du ringa direkt till Hydrostandards kundservice för att bekräfta montörens identitet och uppdrag. Har du andra frågor angående bytet av elmätare eller om du önskar boka om den aviserade tiden ska du kontakta Hydrostandard direkt. (Du kan alltså INTE ringa Värnamo Energi, eftersom det är Hydrostandard som har alla uppgifter om ditt mätarbyte). 

Hydrostandard telefon 0243-248510.
Telefontider: måndag-torsdag 7.00-16.00, fredag 7.00-14.00.

Du kan även mejla: KC@hydrostandard.se

Så går mätarbytet till


Sitter din mätare åtkomligt utomhus behöver du inte vara hemma när montören kommer.

 

Sitter mätaren invändigt eller oåtkomlig, måste du bekräfta att någon över 18 år är hemma vid den bokade tiden genom att skicka ett SMS till 070-903 20 4155 eller mejla KC@hydrostandard.se  Ange kundnummer och adress i meddelandet. 

 

Vill du boka om din tid? Det gör du antingen genom att ringa Hydrostandard 0243-248510, eller gå in på
Boka om tid för mätarbyte online


Tänk på att Montörerna måste kunna stå obehindrat framför elmätaren vid bytet!
För att mätarbytet ska gå snabbt och smidigt behöver du före besöket se till att det inte finns några föremål som blockerar mätaren. Efter mätarbytet får du en funktionsbeskrivning över mätaren.

Säkert mätarbyte COVID 19


Om du tillhör riskgrupp och därmed inte vill ha besök eller om du själv är sjuk,
ber vi dig ta kontakt med Hydrostandards kundtjänst på
telefon 0243-248510 alternativt mejla kc@hydrostandard.se

För att säkerställa ett så säkert mätarbyte som möjligt följer Hydrostandards medarbetare en utarbetat en rutin för att trygga din och vår hälsa. Alla medarbetare som är på plats på arbetet är friska och utan sjukdomssymtom och har varit symtomfria i minst 48 h innan arbetsdagen börjar. Hydrostandards medarbetare Tvättar regelbundet händerna med tvål och vatten. Hostar och nyser i armvecket (om vi har allergier eller andra kroniska besvär). Tar inte i hand. Har nya engångshandskar på oss vid varje nytt kundbesök. Dessa har vi på oss under hela besöket. Om handskar skulle vara en bristvara så är vi extra noga med att sprita händer före och efter kundbesök. Spritar händerna före och efter ett kundbesök. Håller minst 2 meters avstånd till våra kunder. Vi frågar kunden om de är friska samt om de anser sig tillhöra en riskgrupp. Tvekar kunden skall vi backa och inte tränga oss på. Desinficerar regelbundet utrustning vi använder. Desinficerar kundanläggning före och efter arbetet om möjligt. Har alltid med oss handsprit, engångshandskar och desinfektionsmedel. Vi håller god hygien och genomför regelbunden städning i våra bilar. Om vi inte kan genomföra kundbesöket ber vi kunderna boka om besöket enligt de instruktioner som angivits i bokningsbrevet. Har vi minsta symptom (av någon typ av sjukdom) ska vi stanna hemma från jobbet enligt Folkhälsomyndighetens anvisningar. Följer framtagna rutiner och instruktioner hos respektive energibolag.

Vill du också ha en ny elmätare?

Alla elmätare kommer vara utbytta innan 2023 års slut. Arbetet kommer pågå under lång tid. Bytena sker i en viss ordning. Vi publicerar inte områdesindelning eller tidpunkter på hemsidan, utan kontaktar berörda kunder enligt turordning. Har du frågor hänvisar vi till Hydrostandards kundservice, telefon 0243-248510.
Telefontider: måndag-torsdag 7.00-16.00, fredag 7.00-14.00.
Du kan även mejla: KC@hydrostandard.se

Elmätare Landis+Gyr

Efter mätarbytet kommer du ha en elmätare av typen Landis+Gyr E360 LTE. Den nya elmätare har stöd för att ansluta smarta produkter till elmätarens HAN-port.