Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Du är här: Värnamo elnätsområde <> Elnät supportsida <> Din elmätare <> Mätarbyte

 

Rutiner vid mätarbyte


Vi meddelar dig ALLTID före ett elmätarbyte - vi gör ALDRIG oaviserade besök! 

Har du fått brev om mätarbyte?

De flesta mätarbyten utförs av personal från Värnamo Energi. Ibland anlitar vi andra aktörer. Har du fått brev med avsiering att ett mätarbyte ska ske, så ska de som kommer hem till dig ALLTID legitimera sig vid besöket. Känner du dig osäker kan du ringa till oss för att bekräfta montörens identitet och uppdrag. Har du andra frågor angående bytet av elmätare eller om du önskar boka om den aviserade tiden kontaktar vår kundervice på 0370-69 41 00  

 

Så går ett mätarbyte till


Sitter din mätare åtkomligt utomhus behöver du inte vara hemma när montören kommer.

 

Sitter mätaren invändigt eller oåtkomlig, måste du bekräfta att någon över 18 år är hemma vid den bokade tiden genom att mejla kund@varnamoenergi.se Ange kundnummer och adress i meddelandet. 

 

Vill du boka om din tid? Det gör du antingen genom att ringa vår kundservice 0370-69 41 00, eller gå in på
Boka om tid för mätarbyte online


Tänk på att Montörerna måste kunna stå obehindrat framför elmätaren vid bytet!
För att mätarbytet ska gå snabbt och smidigt behöver du före besöket se till att det inte finns några föremål som blockerar mätaren. Efter mätarbytet får du en funktionsbeskrivning över mätaren.

Elmätare Landis+Gyr

Efter mätarbytet kommer du ha en elmätare av typen Landis+Gyr E360 LTE. Den nya elmätare har stöd för att ansluta smarta produkter till elmätarens HAN-port.