Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Du är här: Kundservice <> Fakturafrågor <> Autogiro

 

Om Autogiro


Trygg och smidig betalning, med autogiro dras betalningen automatiskt från ditt konto på sista betalningsdagen.

Enklare betalning med Autogiro


Om du beställt autogiro, får du en faktura inför varje betalning. Du väljer själv om du vill ha en pappersfaktura som skickas till din postlåda, eller om du vill ha en digital e-faktura som skickas till din internetbank.

På fakturan anges fakturabeloppet samt förfallodagen (förfallodagen är den dag pengarna dras från ditt bankkonto). Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen. Betalningen sker automatiskt på förfallodagen genom överföring från ditt bankkonto helt utan kostnad.

Bekräftelse på att fakturan är betald får du i bankens vanliga kontoutdrag. Vill du vid något tillfälle inte betala fakturan med autogiro, meddelar du bara Värnamo Energi eller din bank senast 14 dagar före förfallodagen.

Så beställer du autogiro


Har du e-faktura, så kan du logga in i din internetbank lägga till funktionen "Automatisk betalning". Betalningen av ditt fakturabelopp dras då automatisk från ditt bankkonto på fakturans förfallodag. Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen.

Har du "pappersfaktura", så beställer du autogiro hos oss. Kontakta vår kundservice på 0370-69 41 00 så hjälper vi dig med processen. 

När dras pengarna från kontot?


Din faktura kommer vanligtvis i början på månaden och ska vara betald i slutet av samma månad. På fakturan aviserar vi dig vilket belopp som kommer dras samt vilken dag som pengarna dras från kontot. Aviseringen ser ut som en vanlig faktura, men med skillnaden att fakturan har texten ”Regleras via autogiro”. Tänk på att det måste finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen!

Ska du byta bank?


Om du ska byta bank måste du beställa autogiro på nytt i din nya bank. Om du inte anmält autogiro i din nya bank, så kommer dina fakturor inte bli betalda automatiskt. Värnamo Energi vet inte om att du har bytt bank. Du måste alltså själv göra ändringen i din nya bank, annars kommer detta resultera i betalningspåminnelser!