Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

1.    Logga in
2.    Välj Mina sidor
3.    Kolla att adressen där elmätaren finns är vald
4.    Välj Mina avtal 
5.    Välj Elnät
6.    Kolla elmätarens status*
7.    Klicka Öppna HAN-port
8.    Vänta till begäran är verkställd. Kan ta upp till en timme. 


Behöver du mer hjälp kontaktar du vår kundtjänst så hjälper vi dig gärna!

* Punkt 6: Elmätaren kan ha följande statuslägen:

  • "Mätaren har inte stöd för P1 port" (= HAN-port kan INTE öppnas, du behöver vänta tills du får en ny sorts elmätare som har stöd för HAN-ports anslutning. Länk: Läs mer på sidan om elmätare
  • "Inget svar från mätaren", kontakta kundtjänst (= Din elmätare kan tillfälligt vara strömlös eller kan tillfälligt ej nås via fjärranslutning). 
  • "Timeout, kontakta kundtjänst" (=Din elmätare kan tillfälligt inte nås, Vänta upp till en timme innan du försöker att öppna HAN-porten igen eller kontakta vår kundtjänst för manuell hjälp).
  • "Porten är stängd (ej aktiv)" (= Du kan, om du vill, öppna HAN-porten. Länk: Läs mer om HAN-port på elmätare)
  • "Porten är öppen (aktiv)" (= Du har begärt att din elmätares HAN-port ska vara öppen (aktiv). Vill du stänga den igen behöver du kontakta vår kundtjänst på telefon 0370-69 41 00. Länk: Läs mer om HAN-port på elmätare)