Så beställer du e-faktura
E-faktura beställer du enklast direkt in din internetbank. Fyll i dina uppgifter enligt din internetbanks instruktioner. När banken handlagt din registrering skickas en anmälan till oss på Värnamo Energi och inom en vecka har vi ändrat vår faktureringsrutin så att du fortsättningsvis får en digital e-faktura istället för pappersfaktura.
Tillval Automatisk betalning (autogiro)
Vill du göra det ännu enklare att betala din e-faktura, så lägger du även till funktionen automatisk betalning. Automatisk betalning är en bekväm funktion som gör att betalningen av ditt fakturabelopp dras automatisk från ditt bankkonto. Automatisk betalning aktiverar du i din internetbank.
När du aktiverat automatisk betalning, får du din e-faktura digitalt i din internetbank inför varje betalning. På fakturan anges fakturabeloppet samt förfallodagen (förfallodagen är den dag pengarna kommer att dras från ditt bankkonto).
Det enda du behöver tänka på är att det ska finnas pengar på ditt bankkonto på förfallodagen. Betalningen sker sedan automatiskt på förfallodagen genom överföring från ditt bankkonto helt utan kostnad.
Bekräftelse på att fakturan är betald får du i bankens vanliga kontoutdrag. Vill du vid något tillfälle INTE betala e-fakturan med automatisk betalning, meddelar du din bank senast 14 dagar före förfallodagen.
Automatisk betalning kan bara du som har e-faktura beställa. Tillvalet automatisk betalning kostar inget extra för dig som kund, men fungerar precis som tillvalet autogiro gör för dem som har pappersfaktura.
När ska e-fakturan vara betald?
Din e-faktura kommer vanligtvis i början på månaden och ska vara betald i slutet av samma månad. Vi aviserar dig på e-fakturan hur mycket du ska betala, samt vilken dag om är förfallodag (vilken dag som är sista betalningsdag).
Så vet du att du fått en e-faktura
Logga in på din banks hemsida så ser du de fakturor som hamnat in din internetbank. Om du har en smart mobiltelefon kan du ladda ner din banks app och därefter se dina fakturor om du loggar in i appen. Kontakta din bank om du har ytterligare frågor om hur du ska gå till väga för att hantera dina e-fakturor.
Vad händer om du missar att betala din e-faktura?
Om du missat att betala din Värnamo Energi e-faktura som hamnat i din internetbank, kommer en betalningspåminnelse i pappersform att skickas ut med posten. Påminnelsefakturan måste du betala manuellt. Länk: Läs mer om betalningspåminnelse, Inkasso.
Ska du byta bank?
OBS! Om du ska byta bank, så måste du beställa e-faktura på nytt i din nya bank. Om du inte anmält e-faktura i din nya bank, så kommer dina e-fakturor inte komma rätt. Värnamo Energi vet inte per automatik att du bytt bank. Du måste alltså själv göra ändringen i din nya bank!
Frågor om e-faktura och automatisk betalning?
- Har du funderingar kring e-faktura och automatisk betalning, så ska du i första hand vända dig till din bank.
- Har du frågor gällande innehållet i fakturan, så kontaktar du Värnamo Energi. Länk: Gå till kundservice