Vi använder kakor (Cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. För att optimera ditt användande av vår webbplats använder Värnamo Energi nödvändiga kakor. Se vår kakpolicy för mer information avseende vår användning av kakor
Läs mer om kakor

Du är här: Se våra rekommendationer <> Se generella prislistor <> Teckna elavtal online  <> Info om alla våra elavtal <> Rörligt timpris <> Rörligt månadspris <> Vintersäkring <> Fast elpris 1år <> Byta från timpris till månadsrörligt eller fastpris

 

Byta från timpris
- till månadsrörligt eller till fastpris


Har du idag ett Timpris hos Värnamo Energi - men vill byta till Rörligt månadspris eller till ett Fastprisavtal?
Nyhet! from oktober, så kan du om du är elnätskund hos Värnamo Elnät, kontakta Värnamo Energis kundservice. så hjälper vi dig att byta elavtal.
(Är du elnätskund hos ett annat elnätsbolag än Värnamo Elnät, behöver du själv kontakta det elnätsbolag du har elnätsabonnemang hos).

Så går det till om du vill börja eller sluta med timpris


Begär timavläst elmätare
För att du ska kunna få ett rörligt timpris så ska din elmätare vara timavläst, vilket aktiveras av ditt elnätsbolag. Om du tecknar avtal om rörligt timpris med Värnamo Energi, så hjälper vi dig med din anmälan till ditt nätbolag. Elnätsbolaget har då 3 månader på sig att byta avläsningsfrekvens på din elmätare. Bytet utförs kostnadsfritt och det brukar gå snabbare än 3 månader. Det kan hända att nätbolaget kontaktar dig för att komma åt mätaren. Medan du och vi väntar på att elmätaren ska bli redo, får du vårt rörliga månadssnittpris. Så fort timavläsning aktiverats på din elmätare, börjar ditt nätbolag skicka timvärden till oss. Det är först då du börjar debiteras timvis, och därefter kommer din elkostnad fortsättningsvis baseras på hur mycket el du använder vid specifika tider och det aktuella elpriset just då.

 

Ångrat att du begärt timavläsning?
Tänk på! Om du en gång väl har begärt att ditt elnätsbolag ska skicka "timvärden", så måste du betala rörligt timpris för all el du köper. Vill du försöka ändra detta, så måste du själv kontakta ditt elnätsbolag, som i så fall eventuellt kan gå med på att ändra tillbaka din elmätare till "månadsavläsning". Enligt ellagen är elnätsbolag bara tvingade att aktivera timavläsning på kunds begäran, men de är inte tvingade enligt lag att ändra tillbaka till månadsavläsning, därför kan det hända att ditt elnätsbolag vägrar ändra tillbaka till månadsavläsning om du en gång väl begärt att de ska administrera timavläsning.

 

Har du solceller eller säljer överskottsel till oss?
NYHET! From oktober kan du som har egen elproduktion med solceller, välja avtalsform på den el du köper, välj själv om du vill ha rörligt timpris, månadsrörligt pris, eller ett fastprisavtal. OBS! Innan du kan byta från ett timprisavtal till en annan avtalsform behöver du kontakta vår kundservice, mejla kund@varnamoenergi.se elelr ring 0370-69 41 00